اگر تا به حال از پرایمر استفاده نکرده ‌اید، پس محصول فوق ‌العاده ‌ای را از دست داده‌ اید. فرقی ندارد که اهل آرایش غلیظ باشید یا ترجیح دهید فقط از یک کرم مرطوب ‌کننده و بالم لب استفاده کنید، وقتی می ‌خواهید پوستی درخشان داشته باشید یا پایه صاف و یکدستی برای زیرسازی آرایش خود ایجاد کنید، خرید پرایمر برای شما بسیار الزامی است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نقش پرایمر در آرایش آشنا کنیم.

اما بسیاری از افراد، این مرحله آرایش را نادیده می‌ گیرند چرا که معتقدند به آن نیازی ندارند، از چگونگی مصرف آن بی خبرند یا فکر می ‌کنند ارزشش را ندارد که برای آن هزینه کنند. با این حال، استفاده از پرایمر زیر آرایش، ماندگاری آن را بالا می برد. همانطور که گفته شد پرایمر، پایه اساسی برای زیرسازی و آرایش صورت است که باعث یکدستی و ماندگاری آرایش می‌ شود.

ترکیبات این ماده در کرم، ژل و پودر وجود دارد. با وجود اینکه مرطوب ‌کننده ‌ها نیز پوست را نرم می‌ کنند، اما پرایمر پوست را برای استفاده از مرطوب‌ کننده رنگی (کرمBB  و کرم CC) یا کرم ‌های زیرساز آماده می ‌کند و پایه ‌ای برای ماندگارتر شدن آن ‌ها در طول روز ارائه می ‌دهد.

پرایمر و نقش آن

مواد تشکیل دهنده پرایمرها، پلیمرهایی برپایه سیلیکون مانند دایمتیکون هستند؛ چرا که اثرات نرم‌ کنندگی فوق ‌العاده‌ ای دارند. اما کسانی که جوش‌ های چرکی و سایر مشکلات پوستی دارند، باید قبل از مصرف، با متخصص پوست مشورت کرده و آن محصول را تست کنند تا از نداشتن حساسیت به دایمتیکون اطمینان حاصل فرمایید. پرایمر، انواع چروک‌ های سطحی، عمیق و حفره‌ های پوست را می ‌پوشاند. اگر به دنبال پرایمر‌ی برای تعدیل رنگ و پوشاندن قرمزی پوست و محل جوش‌دها هستید، از پرایمرهایی با رنگ سبز استفاده کنید.

لازم است که بدانید پرایمر مخصوص پلک نیز وجود دارد. پیشنهاد می ‌کنیم از پرایمر‌ی با ترکیب قوی استفاده کنید تا آرایش چشم ماندگاری بیش ‌تری داشته باشد. اگر پوست پلک شما چرب است، از پرایمرهای مات استفاده کنید.

_استفاده از نوک انگشت بهترین روش است.

استفاده از نوک انگشت، روشی برای پخش کردن پرایمر در نواحی وسیع ‌تر صورت است. برای نواحی کوچک ‌تر از برس استفاده کنید. این روش، حالت طبیعی ‌تری به پوست شما می ‌دهد. اگر بخواهید یک قدم فراتر بروید، از فرآیند ماساژ صورت استفاده کنید. ماساژ پرایمر روی صورت با نوک انگشت، باعث جریان پیدا کردن خون زیر پوست می‌شود.

_پرایمر، ماندگاری آرایش را (به ویژه در آب و هوای بد) بیشتر می ‌کند.

اگر در مکانی هستید که آب و هوای گرم و مرطوب یا سرد و خشک دارد، همیشه پرایمر را در دسترس داشته باشید تا آرایشی ماندگارتر داشته باشید. اما پیشنهاد می شود در تمام طول سال از پرایمر استفاده نمایید. فرقی نمی ‌کند هوا چطور باشد، این کرم در زمان و انرژی شما برای آرایش صرفه ‌جویی خواهد کرد.

ماندگاری پرایمر

_می ‌توانید پرایمر را به تنهایی استفاده کنید.

دوست دارید چهره‌ ای بدون آرایش اما با جلوه بیشتری از حالت معمولی داشته باشد؟ پرایمر راه حل شماست. شما می ‌توانید این محصول را با حالت کمی غلیظ ‌تر به عنوان سایه چشم و همچنین جایگزینی برای کرم روشن ‌کننده به کار ببرید.

فوت و فن ها و نقش پرایمر در آرایش:

اول، در استفاده از پرایمر زیاده ‌روی نکنید.

استفاده از پرایمر به طوری ‌که بیش از حد پوست را پوشش دهد، باعث جمع ‌شدگی مواد در زیرسازی آرایش می ‌شود. شاید باور نکنید اما مقداری به اندازه یک دانه نخود، می ‌تواند برای تمام نواحی پوست صورت شما کافی باشد. برای پوشش بیشتر، این مقدار پرایمر را به آرامی در تمامی سطح پوست صورت پخش کنید.

دوم، از پرایمر های رنگی غافل نشوید.

اگر پوست روشنی دارید،‌ پرایمر هایی با ته رنگ صورتی، به درخشان جلوه دادن چهره شما کمک می‌ کند. پرایمر با ته رنگ بنفش هم برای پوست‌‌ های زرد مناسب است و پرایمر های سبز رنگ، برای خنثی کردن قرمزی پوست پیشنهاد می ‌شوند.

سوم، از پرایمر در ناحیه چشم ‌ها هم استفاده کنید.

با استفاده از پرایمر در نواحی چشم و پلک ‌ها، می توانید با یک تیر سه نشان بزنید. پرایمر باعث می‌ شود آرایش شما در اثر جذب چربی سیاه نشود. پرایمر خط ‌های خنده ‌ای را که در گوشه ‌های چشم ایجاد می‌ شود، محوتر می ‌کند و باعث از بین رفتن قرمزی دورچشم می شود.

چهارم، پرایمر به تقویت مژه ‌ها کمک می‌ کند.

استفاده از پرایمر مژه، باعث می‌ شود مژ‌ه ‌‌ها حالت ضخیم ‌تر و بلندتری به خود بگیرند. پرایمر، مژه ‌ها را پرپشت ‌تر می ‌کند و به لطف ویتامین E  یا گلیسیرینی که در پرایمر‌های مژه وجود دارد، سلامت مژه‌ ها بهبود می بخشد. لازم به ذکر است که در مصرف پرایمر های مژه، زیاده ‌روی نکنید. زیرا باعث می ‌شود مژه ‌ها حالت طبیعی خود را از دست بدهند.

پنجم، پرایمر برای لب ‌ها نیز مناسب است.

پرایمرهای لب، انتخابی مناسب برای جلوگیری از ترک‌ خوردن آرایش روی لب است. لازم به ذکر است که اگر به پرایمرهای مخصوص لب دسترسی ندارید، می ‌توانید همان پرایمری که برای صورت استفاده می‌ کنید، را در قسمت لب ‌ها نیز به‌ کار ببرید.

فوت و فن های استفاده از پرایمر

ششم، در نواحی زیر گردن از پرایمر استفاده کنید.

تا این‌جا گفتیم که حتما قبل از زیرسازی آرایش، در قسمت ‌های دور چشم، گونه‌ ها، لب‌ ها و مژ‌ه‌ ها از پرایمر استفاده کنید. اما بهتر است بدانید که پرایمر را روی نواحی زیر گردن هم می‌ توان استفاده کرد. سیلیکون موجود در پرایمر به پر کردن چین و چروک کمک می‌ کند؛  پس با این حساب می ‌توان برای جوان ‌تر نشان دادن پوست قسمت‌ های زیر گردن، روی پرایمر حساب باز کرد. برای این کار، کافی است تا مقداری پرایمر را با دست به نواحی گردن و زیر گردن بمالید تا پوست این قسمت‌ جوان ‌تر جلوه کند. این پرایمر با ته‌ رنگ تیره نیز یافت می ‌شود که برای برنزه نشان دادن پوست، گزینه ی بسیار مناسبی به نظر می ‌رسد.

هفتم، در انتهای کار، حتما از پودرهای آرایشی استفاده کنید.

می‌ توان مراحل آرایش صورت را اینطور‌ دسته ‌بندی کرد که ابتدا روی سطح پوست صورت از پرایمر استفاده کنید، سپس زیرسازی ‌های لازم را با استفاده از مواد آرایشی مایع یا مرطوب ‌کننده‌ های رنگی انجام دهید و در نهایت، پودرهای مات یا نیمه شفاف را روی آرایش صورت استفاده نمایید. توجه داشته باشید اگر از مرحله آخر که همان استفاده از پودرهای آرایشی است صرف ‌نظر کنید، آب موجود در مواد آرایشی که بر روی صورت پوشش داده شده است، با سیلیکونی که در بیشتر پرایمرها وجود دارد ترکیب شده و این دو ماده، یکدیگر را دفع می ‌کنند. به این ترتیب، اگر به طور ناخودآگاه دستی به صورت خود بزنید، آرایش شما به راحتی از هم می ‌پاشد.

هشتم، پرایمر برای برطرف کردن آکنه هم خوب است.

اگر از وجود جوش‌ و آکنه در پوست صورت خود خسته شده اید، از پرایمرهایی استفاده کنید که حاوی مواد ضد آکنه هستند. در ترکیب این پرایمرها، از دو درصد اسید سالیسیلیک استفاده شده است. البته لازم است بدانید که در مصرف مواد ضد آکنه زیاده ‌روی نکنید. زیرا این کار باعث تحریک بیشتر پوست می‌ شود.

چرا استفاده از پرایمر قبل از زیرسازی آرایش مهم است؟ نقش پرایمر در آرایش چیست؟

وقتی برای اولین بار از پرایمر استفاده می ‌کنید، ممکن است متوجه تفاوت این ماده با سایر لوسیون ‌های رایج آرایشی شوید. پرایمر صورت چندان چرب نیست و بافتی مثل مخمل دارد. در واقع، هدف اصلی از استفاده این محصول، صاف ‌تر کردن، از بین بردن قرمزی صورت و بستن منافذ پوست است. از طرف دیگر، پرایمر به ماندگاری زیرسازی آرایش شما در روزهای گرم کمک می‌ کند.

چرا استفاده از پرایمر قبل از زیرسازی آرایش مهم است؟

آیا واقعا ارزش دارد برای استفاده از پرایمر صورت هزینه کنیم؟

باید با این واقعیت که پرایمرهای خوب ممکن است قیمت ‌بالایی داشته باشند، روبرو شد. البته پرایمرهای با قیمت پایین تر هم می‌ توانید در بازار پیدا کنید. اما اگر مزایای پرایمر و ارزش استفاده از آن را بدانید در این ‌صورت، قیمت این محصول عامل مهمی برای شما نخواهد بود.

پرایمر تا چه اندازه به ماندگاری زیرسازی آرایش کمک می‌کند؟

شاید باورتان نشود اما استفاده از یک پرایمر خوب قبل از زیرسازی، می ‌تواند از صبح زود تا انتهای شب، آرایش چهره شما را تازه نگه‌ دارد. البته به شرط آنکه بیشتر اوقات خود را از صبح تا شب در فضای بسته و درجه حرارت مناسب سپری کنید. در این بین، اگر هم برای مدت یک ساعت تحرک زیادی داشته باشید و حسابی عرق کنید، باز هم زیرسازی آرایش شما حالت خود را به خوبی حفظ خواهد کرد.

تا چه اندازه باید پرایمر مصرف کنید؟

پیشنهاد می کنیم در صورت استفاده از پرایمرهای خوب و درجه یک، پمپ حاوی پرایمر را دو بار فشار داده و بر روی پوست صورت بمالید. در مصرف پرایمر زیاده‌ روی نکنید؛ همانطور که گفته شد اندازه یک دانه نخود، پرایمر، برای تمامی پوست صورت کفایت می ‌کند. برخی از کارشناسان آرایشی توصیه می ‌کنند برای پخش کردن پرایمر در تمامی قسمت‌ های صورت از برس ‌های زیرسازی استفاده کنید، تا از این طریق پرایمر کمتری مصرف شود. انتخاب نحوه مالیدن پرایمر بر روی صورت، به عهده خود شماست و در بیشتر مواقع، استفاده از انگشتان بهترین گزینه است.

تا چه اندازه باید پرایمر مصرف کنید؟

لازم به توضیح است از آنجایی که از پرایمر صورت استفاده کرده ‌اید، نیاز کمتری به زیرسازی پوست دارید. بسته به سطح پوشش زیرسازی آرایش شما، میزان پوشش قسمت‌ های مختلف پوست با پرایمر هم متفاوت است. اگر همیشه تمامی صورت را زیرسازی می ‌کنید، پرایمر را هم به تمامی قسمت ‌های صورت بمالید. در واقع بهتر است بگوییم، هر کجا که زیرسازی آرایش استفاده می‌ شود بهتر است پرایمر هم به کار رود.

استفاده از پرایمر پس از انجام تمرین ‌های ورزشی توصیه می‌ شود؟

استفاده از پرایمر بعد از ورزش بر روی صورت لزومی ندارد. پرایمر صورت بهترین گزینه برای افرادی است که پوست‌ چرب دارند. این ماده به مات شدن چهره بعد از زیرسازی آرایش، کمک می‌ کند. از طرفی ، بعد از انجام تمرین ‌های ورزشی پوست صورت شما سرخ‌ می ‌شود و اگر صورت خود را بشویید و از مرطوب ‌کننده و پرایمر استفاده کنید، باعث می‌ شود پوست حالت درخشان خود را از دست بدهد.

چطور از پرایمر ریمل استفاده کنیم؟

برای سر خوردن راحت تر ریمل روی مژه ها و افزایش ماندگاری آن، می توانید از پرایمر ریمل استفاده کنید. این محصول در انواع بی رنگ، سفید و کرمی تولید می شود. مدل بی رنگ خاصیت حجم دهی کمتری دارد و عملکرد اصلی آن آسان سازی فرآیند ریمل زدن است. نوع رنگی آن لایه ضخیم تری روی ریمل ایجاد می کند و ضخامت مژه ها را افزایش می دهد.

پرایمر لب چیست؟

برای رفع خطوط، خشکی و افزایش دوام آرایش از پرایمر لب استفاده کنید. ترکیبات موجود در آن باعث پیشگیری ازخشمی پوست و صاف شدن لب می شود و جلوه رژ و خط لب را چندین برابر می سازد. جلوگیری از پخش شدن رژ از دیگر مزایای پرایمر لب است. این محصول به شکل تیوب های فشاری، نوع مدادی و تیوب های پیچی مثل بسته بندی رژ در بازار وجود دارد. از مزیت های پرایمر لب باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • _نرم سازی و رفع خشکی لب.
  • _برجسته سازی لب ها.
  • _حفاظت از لب در مقابل نور خورشید.
  • _جلوگیری از پخش شدن رژ لب.
  • _افزایش دوام رژ.

اشتباهات رایج در استفاده از پرایمر صورت چیست؟

یکی از رایج ترین اشتباهات در کاربرد پرایمر استفاده بلافاصله از دیگر محصولات است. حتما یک دقیقه صبر کنید تا پرایمر کامل روی پوست شما خشک شود. اشتباه دیگر انتخاب محصولات اشتباه و عدم تناسب آن با نوع پوست و مشکلشان است. همخوانی آن با کرم پودر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از دیگر اشتباهات متداول مصرف بیش از حد یا کم تر از حداقل است.

چه نکته های دیگری را باید برای استفاده از پرایمر در نظر گرفت؟

پرایمرهایی را که در ترکیبات آن ‌ها آب بیشتری وجود دارد و دارای سیلیکا کمتری هستند را انتخاب کنید. سیلیکا، به صافی پوست کمک فراوانی می‌ کند؛ اما از طرف دیگر، باعث خشکی پوست می ‌شود. در این‌ قسمت مجدد تاکید می‌ کنیم که مقدار کمی پرایمر را بر روی پوست صورت خود بمالید. بعد از اینکه یک لایه‌ نازک از این محصول بر روی پوست صورت کشیده شد،‌ حدود سی ثانیه صبر کنید تا پرایمر صورت خشک شود و سپس اقدام به زیرسازی آرایش خود کنید.

در این مقاله بررسی کردیم که پرایمر صورت چیست و چه افرادی باید از آن استفاده کنند. کاربرد و نحوه استفاده از آن را گفتیم و دیدیم که چطور باید پرایمر مناسب با نوع پوست و مشکل خود را خریداری کنیم. به رایج ترین مشکلات استفاده از آن پرداختیم و در آخر دو نوع دیگر یعنی پرایمر مژه و لب را معرفی کردیم.

درباره الهه حسینی

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *