پاکسازی پوست صورت به طور کامل اما ملایم و رطوبت رسانی خوب به پوست برای سلامت آن بسیار کمک کننده است. انتخاب مرطوب کننده با کیفیت بر اساس نوع و مراقبت های مورد نیاز پوست تان از آسیب های خارجی مانند سرما، گرما، آلودگی و پرتو خورشید جلوگیری می کند. اصلی ترین عامل تاثیر گذار بر سلامتی و جلوه زیبای پوست شما انتخاب یک برنامه کامل مراقبت روزانه پوست صورت می باشد که زیبایی و سلامتی آن را تضمین می کند.

برنامه روزانه برای مراقبت از پوست صورت:

یک برنامه خوب و استاندارد برای مراقبت پوست صورت شامل چهار مرحله زیر می باشد:

  • اول، پاکسازی پوست.
  • دوم، مقاوم سازی پوست.
  • سوم، مراقبت و درمان.
  • چهارم، محافظت از پوست.

اول، پاکسازی پوست:

اولین قدم در یک برنامه مراقبت پوست پاکسازی کامل پوست صورت می باشد که پاکسازی به معنی حذف آلودگی، سبوم، عرق و مواد آرایشی از پوست است. پس از پاکسازی، پوست آماده دریافت هرگونه محصولات مراقبتی می باشد. پوست پاکسازی شده توانایی بالایی در جذب عناصر فعال موجود در محصولات مراقبت از پوست را دارد.

مقاوم سازی پوست

دوم، مقاوم سازی پوست:

بسیاری از افراد استفاده از تونر ها را بیهوده می دانند! پس از استفاده از پاک کننده ها PH پوست از حالت طبیعی خارج خواهد شد. وظیفه تونر این است که با تنظیم PH پوست آن را به میزان طبیعی بازگردانده و ردپای شوینده ها را از بین می برد.

بیشتر بخوانید: بیماری اگزما چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه پاک کننده و تونر متناسب با پوست خود را انتخاب کنیم؟

برای حذف کامل چربی، مواد آرایشی و آلودگی ‌های روزانه از پوست، استفاده از آب به تنهایی برای پاکسازی پوست صورت کافی نبوده و پاک کننده ای نیاز داریم که این مواد را در خود حل کرده و از پوست صورت پاک کند. از طرفی انتخاب ملایم ترین پاک کننده ها از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است؛ چرا که استفاده مداوم از پاک کننده های قوی می تواند موجب اختلال در عملکرد پوست و در نتیجه آسیب به آن شود.

این آسیب ها را می توان این گونه تعریف کرد:

  • اول، از بین بردن چربی های محافظ پوست که سلول ها را در اپیدرم در کنار یکدیگر نگه می دارد.
  • دوم، آسیب رسانی به پروتئین های پوست.
  • سوم، تغییر PH طبیعی پوست که چیزی بین ۵/۴ و ۵/۹ است. به حالت خنثی یا قلیایی، موجب کاهش توانایی آن برای مبارزه با باکتری ها و میکروب ها خواهد شد.

انتخاب پاک کننده:

سعی کنید پاک کننده ای را انتخاب کنید که:

  • اول، برای سازگاری با حساسیت های پوستی طراحی شده باشد.
  • دوم، متناسب با نوع پوست تان فرموله و ساخته شده باشد.
  • سوم، ملایم باشد و موجب خشکی پوست تان نشود.

اگر در انتخاب بین یک تونر و شیر پاک‌ کن مردد هستید؛ بهتر است که اگر پوست شما خشک است از شیر پاک کن استفاده کنید و اگر پوست چربی دارید بهتر است از یک ژل برای پاکسازی پوست خود بهره ببرید.

انتخاب تونر:

پیشنهاد بسیاری از متخصصان پوست استفاده از یک تونر بدون الکل است. تونر های حاوی الکل دارای تاثیر خنک کنندگی لذت‌ بخشی دارند؛ اما پوست را از چربی طبیعی خود خالی می‌ کنند. در برخی موارد نیز پوست برای جبران چربی از دست رفته، چربی بیشتری را تولید می کند. بنابراین باید توجه داشته باشید که الکل می‌تواند، خشکی پوست های خشک را شدید تر کند. اما برای افرادی که پوست چرب و مختلط دارند، تونر های حاوی الکل می‌تواند به تنظیم چربی مفرط پوست کمک کند.

سوم، مراقبت و درمان:

پس از استفاده از تونر نوبت به استفاده از محصولات درمانی مراقبتی می ‌رسد. این محصولات موجب احیای پوشش شده و کاهش آن برای درمان یک مشکل پوستی نیز استفاده می شود.

مراقبت روزانه پوست:

استفاده از مرطوب کننده ها حداقل یک بار در روز برای تمامی انواع پوست توصیه می شود. ممکن است با خود فکر کنید که برای استفاده از آب رسان و مرطوب کننده بسیار جوان هستید، یا پوست چربی دارید؛ اما شما نیز ملزم به استفاده از این مرطوب کننده و آب رسان ها هستید. بعد از شست و شوی پوست و زمانی که پوست تان هنوز اندکی مرطوب است از مرطوب کننده ها استفاده کنید؛ اگر پوست چربی دارید مرطوب کننده های سبک و فاقد چربی که موجب بسته شدن منافذ پوست نمی شوند، بهترین گزینه برای شماست‌.

چهارم، محافظت از پوست:

استفاده از کرم های ضدآفتاب در تمامی روزهای سال و نه فقط در روزهای آفتابی، و تمدید آن هر دو ساعت یک بار به شدید توصیه می شود. امروزه محصولات آرایشی و کرم های زیادی حاوی SPF هستند. اما ترجیحا پس از مرطوب کننده از یک کرم ضدآفتاب مستقل با حداقلSPH 30 استفاده کنید. محافظت از پوست در برابر پرتو های مضر فرابنفش خورشید که عامل اصلی ایجاد چین و چروک های پوستی از وظیفه اصلی SPF می باشد.

مراقبت روزانه پوست

محافظت از پوست در برابر نور خورشید:

کرم های مرطوب کننده زیادی وجود دارند که حاوی SPF15 هستند؛ اما برای محافظت بیشتر پوست از یک کرم ضد آفتاب به صورت مستقل و جداگانه در انتهای برنامه مراقبت از پوست خود استفاده کنید. محافظت مداوم در برابر آفتاب جزء جدا نشدنی مراقبت از سلامت پوست صورت است که این مسئله زمانی حیاتی تر می شود که با پوست های آسیب پذیر تری همچون پوست حساس و مستعد به آکنه مواجه هستیم. در صورتی که قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت چند دقیقه در روز کمک چشمگیری به تولید ویتامین دی برای بدن می‌ کند. پوست صورت به مدت چندین ساعت در روز در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می گیرد. با توجه به این که uv یا فرابنفش عامل اصلی پیری زودرس پوست است؛ کرم ‌های ضد آفتاب برای محافظت از پوست استفاده می شود. جزئیات یک برنامه منحصر به فرد برای پوست شما به نوع و مشکلات پوست تان بستگی دارد؛ اما بهتر است مراقبت روزانه پوست صورت را در دو مرحله هر روز صبح و عصر پیاده کنید.

چگونه بهترین محصولات مراقبت پوست را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنیم؟

محصولات مراقبت از پوست باید بر اساس نوع پوست انتخاب شود. محصولاتی که به صورت خاص برای مشکلات پوستی شما طراحی شده اند. گاهی انتخاب محصولات مراقبت پوست حتی می تواند بر اساس نوع فصل نیز تفاوت داشته باشند. برای مثال  بسیاری از افراد مرطوب کننده های سبک تر را برای فصول گرم ترجیح می ‌دهند و انواع سنگین تر آن را در فصول سرد مورد استفاده قرار می دهند. برای انتخاب بهترین محصولات بهتر است در مورد انواع پوست و مشکلات آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید: انواع جوش های صورت و راهکار هایی برای درمان آن ها

چگونه پوست را پاکسازی و مقاوم سازی کنیم؟

در پاکسازی پوست صورت دو قدم اساسی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از شیر پاک کن یا ژل شست و شوی صورت است و دیگری استفاده از تونر متناسب با پوست صورت. در مواردی که آرایش چشم وجود دارد، مرحله ی سومی تحت عنوان پاک کننده آرایش چشم نیز به مراحل اضافه می‌ شود.

مرحله اول، پاکسازی پوست صورت: استفاده از شیر پاک کن یا ژل شست و شوی صورت:

پاک کننده ای را انتخاب کنید که مناسب پوست تان باشد. شیر پاک کن ها بهترین گزینه برای پوست های خشک اند؛ اما برای پوست های معمولی و مختلط و چرب ژل شست و شو صورت پیشنهاد می شود.

مرحله دوم، پاکسازی پوست صورت، تونر:

وظیفه تونر حذف ردپای باقیمانده از پاک کننده ها تونر نیز باید با یک پد پنبه ای و به آرامی روی پوست صورت کشیده شود.

  • اول، ژل شست و شوی صورت باید به خوبی به وسیله آب ولرم شسته شود. توجه داشته باشید که از شست و شو با آب داغ خودداری کنید؛ چرا که ممکن است موجب بروز تحریکات و حساسیت های پوستی شود.
  • دوم، شیر پاک کن را به وسیله یک تکه پنبه روی پوست بمالید. گارد شیر پاک کن ها به شست و شوی با آب نیازی ندارد؛ اما در صورت تمایل می توانید با آب ولرم از روی پوست خود پاک کنید.

مرحله سوم، پاکسازی پوست صورت؛ پاک کننده های آرایش چشم:

بهترین راه برای پاکسازی ملایم آرایش چشم استفاده از یک بعد پنبه آغشته با پاک کننده آرایش چشم است که به آرامی روی نواحی مذکور کشیده می شود.

انجام درمان های ساده برای جوان نگه داشتن پوست:

پوست انسان ها در صبح و شب نیاز های متفاوتی دارد. در طول روز، پوست نیاز به محافظت در برابر نور خورشید و آلودگی را دارد. در حالی که در شب زمان خوبی برای جذب مواد مغذی مورد نیاز پوست است. به همین دلیل است که محصولات مراقبت از پوست مختلف برای روز شب ایجاد می شود. هیچکس دوست ندارد یک روز صبح از خواب بیدار شود و در آینه مشاهده نماید که صورت پر از چین و چروک یا خطوط اضافه شده است. اولین مطلبی که آن ها را می‌ ترساند، این است که به پیری صورت فکر کنند؛ چه برسد به اینکه ببینند قبل از رسیدن به میانسالی چهره آن ها پیرتر از سن واقعی به نظر می رسد. از این رو همه ما علاقمندیم که روند پیری را به هر وسیله ‌ای شده کاهش دهیم و همچنین دوست داریم در جوانی هم پوست مان شاداب باشد و زیباتر به نظر برسد،  به همین دلیل سعی می‌ کنیم از انواع روش ها و محصولات مراقبت از پوست و انواع ویتامین های خوراکی کمک بگیریم.

برنامه مراقبت از پوست بعد از بیدار شدن از خواب:

اول، شست و شوی صورت:

در این مرحله، شست و شوی روزانه باید با آب ولرم انجام بگیرد. این کار باعث طراوت صورت و چشمان شما از آلودگی های معمول می شود و صورت شما را برای مراحل بعدی مراقبت از پوست آماده می ‌کند.

دوم، از کرم پاک کننده و مرطوب کننده استفاده شود:

صورت خود را با یک شوینده مناسب که ترجیحا حاوی مواد شیمیایی مضر نباشد و چربی طبیعی پوست را پاک نکند، تمیز کنید و یک بار آبکشی نمایید. پیش از این که پوست تان کاملاً کم آب شود. از مرطوب کننده یا سرم روزانه استفاده کنید، اگر پوست چرب باشد، از انواع روشن تر و اگر پوست خشکی دارید از مرطوب کننده ها در برنامه مراقبت از پوست استفاده کنید.

مراقبت روزانه پوست

سوم، کرم ضد آفتاب بزنید:

اشعه های مضر خورشید در پیری و بیماری های خطرناک نقش اساسی دارند؛ پس حتماً یک کرم ضد آفتاب را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید تا از پوست خود در برابر رادیکال های آزاد و اشعه های مضر خورشید محافظت کنید.

برنامه روزانه پوست صورت:

اول، مرطوب کننده و ضد آفتاب را مجدداً به صورت بزنید:

کرم ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یکبار تمدید کنید؛ زیرا بعد از مدتی آثار آن از بین می رود. اگر پوست شما خشک است و مدت کوتاهی پس از استفاده از مرطوب کننده دوبار خشک می شود؛ لازم از مرطوب کننده را در فواصل زمانی معین مجدداً تکرار کنید.

دوم، مرطوب کننده لب بزنید:

مرطوب کننده لب و بالم لب از آسیب عوامل محیطی به سطح لب و خشک شدن آن جلوگیری می کند. البته این مرطوب کننده های لب دوام چندانی نداشته و هر چند ساعت یکبار باید مجدداً تمدید شوند.

سوم، غذای سالم میل کنید:

در طول روز از مصرف غذاهای سالم و طبیعی به خصوص میوه ها و سبزیجات غافل نشوید که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای بدن و البته پوست شما هستند تا پوستی زیبا و سالم داشته باشید. غذاهای فرآوری شده و فست ‌فود ها حاوی مقادیر زیادی مواد زائد و سمی هستند که وارد بدن می ‌شوند و باعث کاهش زیبایی پوست و روند پیری را تسریع می بخشد.

بیشتر بخوانید: در ساخت ماسک های خانگی چه نکاتی مهم هستند؟

چهارم، آب کافی بنوشید:

نوشیدن حداقل هشت لیوان در روز آب کافی علاوه بر تامین رطوبت لازم پوست به دفع مواد زائد نیز بر بدن کمک کرده و باید آن را در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید.

برنامه مراقبت از پوست قبل از خواب:

اول، پوست را تمیز کنید:

حتماً قبل از خوابیدن تمام مواد آرایشی  روی پوست خود را پاک کنید. این کار را با همان پاک کننده ای که صبح استفاده کردید انجام دهید. سپس صورت خود را به طور مرتب با آب ولرم بشویید.

دوم، مرطوب کننده به پوست خود بزنید:

شستن و پاکسازی صورت باعث خشکی پا می شود و خوابیدن با پوست خشک روند پیری را سرعت می بخشد و باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می شود. بنابراین لازم است قبل از خواب و بعد از پاکسازی پوست به میزان مناسب از مرطوب کننده استفاده کنید.

سوم، کرم شب بزنید:

این مرحله تنها برای خانم های بالای ۴۵ سال و افرادی که چروک‌ های زودرس دارند، می ‌تواند پس از پاکسازی صورت خود از کرم های شب و کرم های مخصوص جوان کننده قبل از خواب استفاده کنند.

برنامه هفتگی مراقبت از پوست:

اول، پاکسازی پوست:

همه ی افراد، مخصوصاً کسانی که پوست چرب دارند؛ باید حداقل هفته ای دو بار لایه برداری صورت خود را انجام دهند. برای افرادی که پوست خشک دارند، هفته ای یک بار و برای افرادی که پوست چرب دارند، هفته ‌ای دو تا سه بار لایه برداری منظم با مواد مناسب توصیه می شود.

دوم، ماسک صورت استفاده کنید:

ماسک های زیبایی و ماسک های تقویت کننده پوست می تواند برای زیبایی و سلامتی پوست شما مفید باشد و مهم نیست که چه نوع پوستی دارید باید هفته ای یک بار استفاده از ماسک را در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید و از فواید آن بهره مند شوید.

درباره fatemehaz

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *