رایج‌ترین نوع پوست در جهان، پوست مختلط است اما بسیاری افراد از مختلط بودن پوست خود خبر ندارند. اگر پوست صورتتان در برخی از نقاط خشک و در دیگر نقاط، چرب است، نوع پوست شما مختلط می باشد. بسیاری از افراد که پوست مختلط دارند به دلیل عدم آگاهی از نوع پوست خود محصولاتی مصرف می‌کنند که برای پوستشان مناسب نیست. در نتیجه، دچار مشکلات حاد پوستی مانند جوش، آکنه، لک، پوسته پوسته شدن و … می‌شوند.

برقراری تعادل و یکدست شدن در پوستی که دارای قسمت‌ هایی از هر دو نوع چرب و خشک است، کار دشواری است. اما راه حل این مشکل آسان‌ تر از چیزی است که فکرش را می ‌کنید. اگر برای برقراری این توازن از محصولات مناسب پوست مختلط استفاده کنید، نتایج این کار، بسیار رضایت ‌بخش خواهد بود. اگر پوستتان از نوع مختلط است در این مقاله با ما همراه باشید؛ زیرا در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی علل، راه‌ های تشخیص و به ویژه روش‌ های مراقبت از پوست مختلط بپردازیم.

پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط یا ترکیبی، به بیان ساده‌ تر، به پوستی اطلاق می‌ شود که در برخی بخش ‌های صورت، چرب و در برخی بخش‌ های دیگر آن، خشک است. به طور کلی پوست صورت این افراد، ترکیبی از بخش‌ های چرب و خشک است. به ویژه در ناحیه تی (پیشانی، بینی و چانه) کمی چرب یا بسیار چرب‌ تر از دیگر بخش‌ های صورت است. درواقع در این قسمت‌ها به علت بیشتر بودن غدد چربی، سبوم بیشتری تولید می‌شود. اگر در بخش‌ هایی از صورتتان پوستی چرب دارید (مانند اطراف بینی و مرکز پیشانی) و تنها در برخی از بخش‌ های دیگر (مانند گونه ‌ها، فک و نزدیکی خط رویش موی سر) پوستی خشک دارید، برای بهبود این دو مشکل راه حل یکسانی وجود دارد.

ویژگی های پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط دارای مشخصات و ویژگی‌هایی است که دانستن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین و درست‌ترین روش جهت مراقبت از پوست خود را انتخاب نمایید. در این صورت است که شما همیشه پوستی سالم و شاداب خواهید داشت. در ادامه مطلب به بیان این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

اول، واکنش متفاوت نقاط مختلف پوست به استفاده از کرم مرطوب کننده:

اگر پوست مختلطی داشته باشید پس از استفاده از کرم یا سرم مرطوب‌ کننده پی خواهید برد که گونه ‌ها و دور چشمتان احساس خوبی دارند، اما ناحیه T چرب‌ تر شده و به اصطلاح حالت خفگی پیدا کرده است. به همین خاطر پیشنهاد می ‌شود برای ناحیه T  از یک مرطوب‌ کننده متفاوت استفاده کنید. مرطوب کننده وظیفه آبرسانی به پوست را دارد، لذا برای هر نوع پوستی ضروری است.

دوم، چرب و براق شدن برخی نقاط صورت بیست دقیقه بعد از شستشو:

معمولاً پوست ‌های مختلط، بیست دقیقه بعد از شستن صورت در برخی قسمت‌ ها چربی بسیاری تولید می ‌کنند که این چربی در سایر نقاط صورت مشاهده نمی ‌شود. همانطور که گفتیم؛ نواحی بینی، پیشانی و چانه معمولاً چرب ‌تر هستند که این اتفاق به دلیل بیشتر بودن غدد چربی در این مناطق می باشد.

سوم، بزرگ تر بودن منافذ پوست بینی نسبت به منافذ پوست گونه:

همانطور که می‌ دانید، منافذ پوست سوراخ ‌های کوچکی هستند که علاوه بر ارتباط با فولیکول مو، وظیفه منتقل کردن چربی به سطح پوست و همچنین جذب محصولات بهداشتی را دارند. معمولاً هر جا که پوست چرب‌ تر است، منافذ نیز بزرگ ‌تر خواهد بود. چرا که غدد چربی آن ناحیه فعال ‌تر بوده و چربی ترشح ‌شده در منافذ پوست قرار می‌ گیرند. طبیعتاً منافذی که پر از چربی است نسبت به منفذی که چندان چرب نیست ظاهر بزرگ ‌تری خواهد داشت.

چهارم، همراه بودن با شوره سر:

شاید از این تیتر تعجب کرده باشید؛ اما حقیقت دارد. در واقع، بسیاری افرادی که پوست مختلط دارند از شوره سر نیز رنج می ‌برند. بنابراین با بررسی وضعیت پوست سر خود نیز می ‌توانید از داشتن پوست مختلط در ناحیه صورت مطمئن شوید. با این حال، این قانون برای همه صدق نخواهد کرد و ممکن است شما به شوره سر دچار نشوید اما پوست مختلطی داشته باشید.

پنجم، تجربه همزمان جوش و خشکی پوست:

اگر در اغلب اوقات به طور همزمان جوش روی صورتتان می ‌بینید و از خشکی پوست رنج می‌ برید، احتمالاً پوستتان مختلط است. چرا که همانطور که گفته شد، پوست مختلط در برخی نقاط صورت مانند ناحیه T دچار چربی بیش از حد شده و در سایر نقاط احساس خشکی می ‌کند. از این رو، نواحی چرب به جوش و آکنه دچار شده و نواحی خشک احساس کشیدگی خواهند داشت.

عوامل بروز پوست مختلط چیست؟

عوامل متعددی می ‌تواند باعث بروز پوست مختلط ‌شود، اما در بیشتر موارد، زمینه و دلیل ارثی دارد. مهمترین و اولین عامل ایجاد پوست مختلط ژنتیک است. با این ‌حال اما، محصولات مراقبت از پوستی که از آن ‌ها استفاده می‌ کنید، قطعاً در بدتر شدن پوستتان و حتی ایجاد مشکلات بیشتر نیز موثر است.

عوامل بروز پوست مختلط

در ادامه به صورت کلی عواملی را که باعث ایجاد یا بدتر شدن شرایط پوست مختلط می شوند را بررسی خواهیم کرد:

  • _مهمترین و اولین عامل ایجاد پوست مختلط ژنتیک است. همانطور که شما رنگ مو و چشم خود را از پدر و مادر به ارث می‌برید، نوع پوستتان نیز از آن‌ها به شما به ارث رسیده است. درواقع، سلول‌های پوستی، فعالیت خود را زیر نظر ژنتیک انجام می‌دهند و بر اساس آن به ترشح چربی می‌پردازند.
  • _عامل تعیین کننده بعدی در بروز پوست مختلط، هورمون‎‌ها هستند. هورمون‌ها تأثیر زیادی در ایجاد نوع و جنس پوست دارند. عدم تعادل بین هورمون‌ها سبب چربی بیش از اندازه در ناحیه تی (T) صورت می‌شود. همینطور این عدم تعادل باعث خشکی بیش از حد و کشیدگی پوست در قسمت گونه‌ها و اطراف چشم‌ها نیز می‌شود. در بین خانم‌هایی که به سن یائسگی می‌رسند به دلیل تغییرات هورمونی خشکی بیش از حد در برخی قسمت‌های پوست دیده می‌شود.
  • _در ایجاد پوست مختلط، عوامل محیطی نظیر سرما، گرما و رطوبت نیز نقش دارند. در هوای گرم به علت تعریق پوست، پیدایش جوش‌ها بیشتر می‌شوند و هوای سرد باعث خشکی در پوست می‌شود. رطوبت نیز در تعیین نوع پوست نقش دارد. رطوبت زیاد هوا موجب بیشتر شدن چربی پوست و رطوبت کم موجب کم آبی یا دهیدراته شدن پوست می‌گردد.
  • _استفاده از محصولات پوستی حاوی ترکیبات ناملایم، تحریک کننده و یا نا مناسب، باعث خشک ‌تر شدن بخش ‌های خشک پوست و ترشح بیشتر چربی در بخش‌های چرب پوست خواهد شد.
  • _در واقع استفاده از محصولاتی که مناسب نوع پوست شما نیستند، باعث بروز اختلال در پوست و ایجاد پوست مختلط می‌ شوند. همچنین ممکن است اگر از محصولات متناسب با نوع پوست خود‎تان استفاده کنید، همچنان پوست شما کمی چرب باشد، اما حداقل برخی از بخش ‌های خشک و خشن پوست‌تان و دیگر بخش ‌های آن، بیش از حد چرب نخواهد شد.
  • _زمانی که از محصولات مناسب پوستی استفاده می کنید، بلافاصله روند بهبود پوست شما آغاز می ‌شود؛ بخش ‌های خشک آن نرم و هموار شده و بخش ‌های چرب پوست نیز، چربی کمتری تولید خواهد کرد و کمتر دچار التهابات و جوش می ‌شوند. از طرفی دیگر، اندازه منافذ باز پوست به حداقل می ‌رسد.

چه محصولی برای پوست‏‌های مختلط مناسب است؟

در حقیقت مراقبت صحیح از پوست مختلط یعنی برقراری تعادل بین مناطق چرب و خشک پوست. بزرگ‌ترین اشتباهی که افراد دارای پوست مختلط انجام می‌دهند، این است که از مصرف مرطوب‌کننده و ضدآفتاب خودداری می‌کنند. این اشتباه به این دلیل رخ می‌دهد که این افراد در نواحی چرب پوست یا همان ناحیه T دچار جوش و آکنه می‌شوند. اما لازم به ذکر است که این عقیده کاملا غلط است، انتخاب محصولات مناسب و استفاده صحیح از آن‌ها سبب کنترل چربی پوست در قسمت‌های چرب می‌شود و قسمت‌های خشک نیز به درستی مرطوب می‌شوند. به این ترتیب بین نواحی مختلف پوست صورت تعادل برقرار می‌شود.

اصل مهم بعدی این است که افرادی که پوستشان مختلط است باید از محصولاتی استفاده کنند که پوستشان را بدتر نکند. بنابراین باید از محصولاتی استفاده کنند که برای پوست‌ های مختلط طراحی‌ شده باشند. شما برای سلامت پوستتان باید از چند محصول متفاوت برای قسمت ‌های مختلف پوست استفاده کنید. برای مثال، برای ناحیه T پوست خود از ژل سبک و محصولات جذب ‌کننده چربی و برای قسمت‏ های خشک از لوسیون یا کرم استفاده کنید و برای قسمت‌ های خیلی خشک مانند اطراف چشم مرطوب‌ کننده مصرف نمایید. بعد از قطع مصرف محصول اشتباهی مانند،مرطوب‏ کننده بسیار برای ناحیه T، یا جذب ‏‌کننده قوی برای قسمت‏‌ های خشک و قطع مصرف محصولات حاوی ترکیبات مضر، پوست مختلط تا حدودی متعادل خواهد شد.

استفاده از یک روتین مراقبت از پوست صحیح و اصولی نیز به بهبودی و شادابی پوستتان کمک می‌نماید. نکته‌ مهم برای داشتن یک برنامه روزانه مراقبت از پوست استفاده از محصولات مناسب است. استفاده نکردن از محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص پوست مختلط می‌تواند مشکلات پوستتان را بدتر کند. توجه داشته باشید استفاده از محصولات مختلف نتیجه خوبی بدست نمی‌آورد. حتما قبل از تهیه محصولات مراقبت پوستی به تجربه دیگران توجه نکنید و فقط شرایط پوست خودتان را بسنجید.

چگونه پوست مختلط را تشخیص دهیم؟

تشخیص پوست مختلط

مشاهده و وجود علائم زیر روی پوست صورت، به شما در تشخیص پوست مختلط کمک می‌ کنند:

  • _سی دقیقه پس ازشستشوی صورت، مقداری از پوست صورت، چرب و بقیه قسمت‌ های آن معمولی باقی می ‌ماند.
  • _منافذ بزرگ و واضحی روی بینی وجود دارد.
  • _هنگام استفاده از مرطوب کننده های مخصوص پوست چرب که چربی پوست را کاهش می‌ دهند، در ناحیه T احساس خوبی دارید، اما روی گونه ها احساس خشکی خواهید کرد. همچنین زمانی که از مرطوب کننده های مخصوص پوست خشک استفاده می‌ کنید، پوست گونه‌ ها طبیعی است، اما در ناحیه T چربی بسیاری جمع شده و احساس سنگینی خواهید کرد.
  • _درگیر خشکی، پوسته ریزی و شوره سر هستید. البته لزوماً این بدان معنا نیست که تمام افرادی که پوست مختلط دارند، دچار شوره سر می ‌شوند.
  • _وضعیت و حالت ناحیه T با تغییر آب و هوا، متقابلاً تغییر خواهد کرد. به طور مثال در آب و هوای گرم و مرطوب، ناحیه T سریع ‌تر چرب و براق می‌ شود. اما در هوای سرد، برعکس دیرتر چرب و براق می‌ شود.
  • _برخی از قسمت ‌های پوست به شکل پراکنده خشک و پوسته پوسته شده و همزمان بقیه‌ نواحی پوست دچار آکنه می ‌شود.
  • _مراقبت از پوست مختلط گاهی دشوار به نظر می ‌رسد. یکی از سخت ‌ترین مراحل مراقبت از این نوع پوست، انتخاب محصولات مراقبت از پوست مختلط است. همانطور که قبلاً هم گفته شد؛ اگر از محصولات مراقبتی متناسب با نوع پوست‎ خود استفاده نکنید، ممکن است مشکلات پوستی شما بدتر شود.
  • _استفاده از محصولات نامناسب، بخش‌ های خشک پوست را خشک ‌تر و قسمت ‌های چرب آن را به شدت چرب ‌تر می ‌کند. از طرفی دیگر، استفاده از این محصولات، مشکلات پوستی مربوط به این دو عارضه برای مثال بروز جوش و همچنین خشکی و ترک پوست را نیز تشدید خواهد کرد. به همین دلیل، ابتدا باید محصولات مراقبتی که با نوع پوست شما سازگار و برای آن مناسب است را پیدا کنید.

چگونه از پوست مختلط مراقبت کنیم؟

حال که با روش تشخیص پوست مختلط آشنا شدید، می ‌توانید روش معمول و مناسب مراقبت از پوست خود (با توجه به نیاز آن) را انتخاب کنید. برای برخورداری از پوستی سالم و شاداب، از توصیه‌ های زیر حتماً پیروی نمایید:

اول، برای درمان پوستتان، از ماسک صورت استفاده کنید:

استفاده از ماسک صورت مناسب برای پوست، یکی از بهترین روش ‌های مراقبت از پوست مختلط می باشد؛ برای این کار می‌ توانید از مولتی ماسک استفاده نمایید. مولتی ماسک یعنی از چند ماسک به صورت همزمان در بخش ‌های مختلف صورت، با توجه به نیاز و مشکلی که در هر بخش وجود دارد، استفاده کنید. استفاده از این روش برای افرادی که دارای پوست مختلط هستند، بسیار مناسب بوده و پیشنهاد می ‌شود.

از ماسک‌هایی استفاده نمایید که از منابع غنی مواد طبیعی مانند میوه‏‌ها (مالیک)، شیر (لاکتیک) و نیشکر (گلیکولیک) تهیه‌شده باشند. ماسک نارگیل و عسل، مالیک و لاکتیک اسید مورد نیاز پوست را فراهم می‏کند. توجه داشته باشید که میزان مصرف هر ماسک به خشکی و چربی پوست خودتان بستگی دارد. استفاده از ماسک برای 2 تا 3 روز در هفته حالتی ایده‌آل است. البته توجه داشته باشید که همیشه باید ماسک صورت را روی پوست کاملا تمیز استفاده کنید، برای این کار ابتدا صورت خود را با یک پاک کننده صورت ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید سپس از ماسک صورت استفاده کنید.

دوم، مراقبت از پوست اطراف چشم‌ هایتان را فراموش نکنید:

پوست اطراف چشم بسیار حساس و نازک است و در برابر عوامل طبیعی بسیار سریع واکنش نشان می‌دهد و دچار چین و چروک می‌شود. از طرفی پوست زیر چشم‌ یکی از بخش ‌های صورت است که معمولا به خاطر کمبود خواب، شکل و ظاهری ناخوشایند می ‌گیرد. به منظور جلوگیری از ایجاد حلقه تیره اطراف چشم و یا پف زیر چشم، صبح و شب از کرم دور چشم استفاده کنید. هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب نیز نواحی اطراف چشم را فراموش نکنید.

سوم، از ضد آفتاب طیف گسترده استفاده کنید:

ضد آفتاب طیف گسترده، تنها مختص پوست مختلط نیست بلکه تمامی افراد، با هر نوع پوستی باید از آن استفاده کنند. یکی از مهم ‌ترین نکات برای مراقبت از پوست صورت، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر به میزان کافیست. حتما 15 الی 30 دقیقه قبل از ترک خانه ضد آفتاب را به پوستتان بزنید و هر  2 ساعت آن را تمدید کنید.

استفاده از ضد آفتاب یکی از مهم‌ ترین مراحل روتین مراقبت از پوست بشمار می رود؛ چرا که در طول روز، زمان زیادی را در معرض پرتو های نور خورشید قرار دارید و اگر در این شرایط از ضد آفتابی با SPF  مناسب استفاده نکرده باشید، آسیب‌ های بسیاری به پوستتان وارد خواهد شد. این آسیب ‌ها شامل علائم پیری پوست، ایجاد خطوط، چین و چروک و همچنین لک ‌های تیره روی پوست صورت می ‌شود.

مراقبت از پوست مختلط

قطعاً هیچکس از بروز چنین علائمی خوشحال نخواهد شد‌. به یاد داشته باشید برای مراقبت از پوست خود در برابر آفتاب، مقدار زمان کمتری در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. هنگامی که در فضای باز هستید تا حد امکان در سایه حرکت کنید یا بایستید و تا حد امکان بخش‌ هایی از بدنتان که در معرض نور آفتاب قرار دارد را بپوشانید. لازم به ذکر است برای پوست‌های مختلط ضد آفتاب‌ها هم مانند مرطوب کننده‌ها باید محصولات فاقد چربی باشند. بدین معنی که هرچه محصول مورد نظر شما سبک‌تر باشد، پوست شما پس از استفاده از آن احساس بهتری خواهد داشت.

چهارم، پوست خود را مدام لمس نکنید:

گفتن جمله مدام با پوست صورتتان ور نرید  ساده ‌تر از عمل کردن به آن است. اما اگر پوست شما از نوع مختلط است، این موضوع بسیار حائز اهمیت است . به صورتتان دست نزنید. دست ‌ها؛ حامل مقدار زیادی گرد و غبار و آلودگی‌ نامرئی هستند. طبیعتاً هیچ ‌کس مایل نیست این گرد و غبار و آلودگی را به صورتش منتقل کند. زیرا که در نهایت این آلودگی ‌‌ها، منافذ پوست را مسدود کرده و نیز باعث ایجاد جوش بر روی پوست می ‌شوند.

پنجم، چربی اضافه پوست خود را پاک کنید:

اگر پوست صورتتان در طول روز چربی فراوانی تولید می‌ کند و براق است، از کاغذ های جذب کننده‌ ی چربی پوست Blotting Papers استفاده کنید. این کاغذ ها در بسته بندی‌ های کوچک ارائه می ‌شوند و به راحتی در کیف جای می ‌گیرند و می ‌توانند در طول روز، چربی اضافه را به سرعت از سطح پوست پاک ‌کنند. نگران آرایش‎ خود نباشید. چرا که این کاغذ ها بدون خراب کردن آرایش، به طور موقت چربی اضافه پوست را به خودشان جذب می ‌کنند.

ششم، از مرطوب کننده استفاده کنید:

اگر فکر می ‌کنید به خاطر داشتن پوست مختلط، نیازی به مرطوب کننده ندارید، بهتر است در این مورد تجدید نظر نمایید. همه افراد، با هر نوع پوستی از جمله افراد با پوست مختلط به مرطوب کننده صورت نیاز دارند. در نتیجه استفاده از کرم مرطوب کننده را از روتین مراقبت از پوست‌ مختلط، حذف نکنید. بهترین مرطوب کننده‌ پوست مختلط ، مرطوب کننده ‌های فاقد چربی هستند، چرا که استفاده از این نوع مرطوب کننده‌ (به ویژه در ناحیه T) باعث افزایش چربی و براق شدن پوست نخواهد شد. در بعضی مواقع توصیه می‌شود برای مرطوب نگهداشتن پوست مختلط از دو نوع مرطوب کننده استفاده شود، یکی برای نواحی چرب و دیگری برای نواحی خشک صورت.

هفتم، لایه برداری کنید:

تمام پوست‏‌ها ازجمله پوست‏‌های مختلط نیاز به لایه‌‏برداری دارند. می‌توانید با استفاده منظم از بتا‌هیدروکسی ‌اسید (BHA)، اسید سالیسیلیک یا اسید هیدروکسی‌آلفا ( AHA) پوست خود را لایه‏‌برداری کنید. هدف از لایه برداری باز کردن منافذ بسته نواحی چرب، حذف جوش‌‏های نواحی چرب و از بین بردن پوست مرده نواحی خشک است و در نهایت با لایه برداری رطوبت مورد نیاز پوست نیز تأمین می‌شود. بعد از یک لایه‌ برداری صحیح پوست روی گونه نرم و ناحیه T لایه‌‏برداری می‌شود. برای این کار از اسکرابی استفاده کنید که پوست گونه‏‌ها را بیش ‌از ‌حد خشک نکند و فقط چربی اضافی را از بین ببرد و جوش‏‌ها را کاهش دهد.

برای پوست‌های نرمال، چرب و لک دار، بتاهیدروکسی اسید (BHA) بسیار مناسب است، زیرا سطح پوست را پوسته‌ پوسته می‏کند و منافذ پوست را کاهش می‏دهد و باکتری‌هایی را که باعث بروز جوش می‏شوند از بین می‏برند. همچنین بتاهیدروکسی اسید برای از بین بردن دانه‏‌های سر سیاه و منافذ بزرگ پوست نیز مناسب است. در طول هفته، پوست صورت خود را یک یا دو بار لایه ‌برداری کنید، تا سلول ‌های مرده و پوسته‌ ها از سطح پوستتان پاک شود. اگر لایه‌ هایی از سلول‌ های مرده روی هم انباشته شوند، پوست صورت تیره و کدر خواهد شد. بنابراین لایه برداری پوست مختلط، برای جلوگیری از تیره و کدر شدن صورت بسیار حائز اهمیت است. با این ‌حال توجه داشته باشید که نباید بیش از حد معمول لایه برداری انجام شود.

لازم به توضیح است که پوست افراد با یکدیگر متفاوت است و به همین خاطر، برای فهمیدن میزان دقیق و مناسب لایه برداری، باید چند باری از روش آزمون و خطا استفاده شود. اگر پوست مختلطی دارید از اسکرابی استفاده کنید که برای انواع پوست مناسب است؛ در هر حال شما با دو نوع پوست مختلف سر و کار دارید.

هشتم، از تونر آبرسان، نرم ‌کننده و غیر محرک استفاده کنید:

از تونری استفاده کنید که حاوی ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان‌ ها و مواد موثری است که به ترمیم و جوانسازی پوست کمک می‌ کند. به عبارت دیگر، تونری که به خوبی فرموله شده باشد، به طور همزمان در تغذیه پوست خشک و کاهش میزان چربی آن موثر است. از طرفی تونر مناسب، یک تونر آبرسان و ضد التهاب است که از شدید شدن خشکی جلوگیری و چربی پوست در ناحیه T را کنترل می‌ کند. هرگز تونر مناسب را از روتین مراقبت از پوستی خود حذف نکنید. بنابراین پس از هر بار شستشوی صورت خود از تونر استفاده کنید.

نهم، از شوینده ‌های ملایم استفاده کنید:

در طول روز؛ سطح پوست از گرد و غبار، چربی اضافه و ناخالصی ‌ها پوشیده می‌ شود. برای از بین بردن این ناخالصی ‌ها، دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار شب) صورت خود را با شوینده‌ های ملایم بشویید. از شوینده‌ هایی استفاده کنید که براق‌ شدگی ناحیه T را بدون به‌ وجود آمدن خشکی در ناحیه گونه ‌ها، برطرف کند. اگر پوستتان مختلط است، بهترین محصول برای پاک کردن و شستشوی صورت، میسلار واتر است. بعد از شستن پوستتان را به آرامی خشک نمایید و هرگز حوله را  محکم به پوست نکشید.

چگونگی کمک به پوست‌های مختلط

تغییر در شیوه زندگی برای انواع پوست‏‌ بخصوص پوست‌های مختلط مفید است و به تعادل آنها کمک می‏کند. ازجمله کارهایی که در کمک به تعادل پوست مختلط می‌توانید انجام دهید موارد زیر قابل ذکر هستند:

  • ­_ با مصرف اسیدهای چرب ضروری، پوست مختلط را مرطوب نگهدارید. ماهی قزل‌آلا، گردو، دانه کتان، روغن ماهی یا مکمل روغن بذر کتان بیشتر مصرف کنید.
  • _از مصرف محصولات و ترکیبات شیمیایی قوی خودداری کنید. صابون‌ها و محصولات حاوی سولفات و الکل، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند. تصور اینکه با استفاده از این محصولات، چربی اضافی ناحیه T را از بین می‏برید اشتباه است. با این کار شما در حقیقت پوست را تحریک به تولید چربی بیشتر می‏کنید.
  • _داشتن ورزش منظم در برنامه روزانه، می‌تواند در کاهش استرس، سلامت روح و جسم شما تأثیر مثبت داشته باشد. فعالیت‌های ورزشی، تولید اندورفین‌ها را افزایش می‌دهد و به آرامش بدن و خواب آسوده کمک می‌کند. همچنین ورزش سبب بهبود و افزایش جریان خون می‌شود. جریان خون مواد مغذی و اکسیژن را مستقیم به سلول‌های پوست منتقل می‌کند، در نتیجه تولید سبوم پوست متعادل خواهد شد.
  • _استرس،تأثیر عمده‌ای بر سلامتی شما علی‌الخصوص پوستتان دارد. استرس به خودی خود سبب بروز آکنه نمی‌شود، ولی می‌تواند برخی از مشکلات پوستی که از  قبل وجود داشته را تشدید کند و باعث چربی بیشتر و جوش‌های اذیت کننده شود. انجام حرکات یوگا، مدیتیشن، استراحت کافی و … برای کاهش استرس بسیار مؤثرند.
  • _از محصولات مسدود‌کننده منافذ پوست و همچنین مرطوب کننده‌های چرب خودداری کنید. همیشه از محصولات مراقبت پوستی مناسب پوست‏‌های چرب و مختلط استفاده کنید.
  • _توجه کنید از محصولات فاقد عطر استفاده کنید، ترکیبات عطری به دلیل داشتن مواد شیمیایی و سایر مواد مضر گونه‌‏ها را خشک و پوسته‌پوسته می‌کنند.
  • _از پوست خود در برابر آسیب‏های اشعه UV محافظت کنید. از کلاه و کرم ضد آفتاب مناسب پوست مختلط برای شادابی پوست استفاده کنید.

علل تبدیل پوست نرمال به پوست مختلط چیست؟

معمولا افراد در بدو تولد پوستی نرمال و لطیف دارند و حتی اگر به دلیل عوامل ژنتیک پوست مختلط داشته باشند خیلی بارز نیست. مهمترین عواملی که به مرور زمان سبب ایجاد پوست مختلط می‌شوند شرایط محیطی، آلودگی هوا، رژیم غذایی، محصولات مراقبتی و آرایشی نامناسب و از همه مهم‌تر عدم شناخت پوست مختلط است. اگر شخصی نداند که پوست مختلط دارد و در ناحیه‌ای از صورت خود جوش داشته باشد و در تمام قسمت‌های صورت از محصولات ضد آکنه استفاده کند، مناطق خشک را خشک‌تر می‌کند، همین عامل باعث تفاوت شدید بین دو ناحیه می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله با ویژگی ‌های پوست مختلط آشنا شدیم و دلیل مختلط شدن پوست را نیز بررسی کردیم. همانطور که دیدید، مراقبت از پوست مختلط کار دشواری نیست و تنها به آگاهی نیاز دارد. با استفاده از نکاتی که گفته شد می ‌توانید به راحتی نوع پوست خود را تشخیص دهید و اگر پوست مختلطی دارید، از آن به طور اصولی مراقبت کنید. توصیه ما و تمام متخصصان پوست به شما این است که در کنار استفاده از محصولات موضعی مراقبت از پوست، سبک زندگی خود را نیز بهبود بخشید. به این منظور تا حد امکان از استرس، کم ‌خوابی، بی‌ تحرکی و مصرف غذا های ناسالم خودداری فرمایید تا نتیجه آن را خیلی زود روی زیبایی پوست خود ببینید.

درباره الهه حسینی

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *