امروزه داشتن پوستی سالم و شفاف، به دلیل وجود آلودگی‌ های گوناگون در محیط، کار بسیار سختی می باشد. محصولات روتین پوستی و همه ی ماسک‌های صورت در چنین شرایطی پوست شما را از آسیب ‌های احتمالی نجات خواهد ‌داد. پوست صورت با توجه به این‌که در معرض نور خورشید و آلودگی های گوناگون قرار می گیرد، نسبت ‌به دیگر اعضای بدن، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. این مراقبت در باره ی خانم ‌هایی که آرایش روزانه انجام می ‌دهند بیشتر صدق می کند.

یکی از روش ‌های مراقبت از پوست صورت، استفاده از ماسک‌ ها می ‌باشد. ماسک ‌های صورت، انواع مختلفی داشته که هر کدام از آن ها دارای مزایای متفاوتی می باشند. اگر جزو افرادی هستید که به ماسک صورت علاقمندید؛ می دانید که عامل مهم در انتخاب یک ماسک، توجه به نوع پوست خود می باشد. یعنی باید بدانید دارای چه نوع پوستی هستید. همان طور که می دانید، انسان ها دارای پوست های خشک، حساس، چرب و مختلط می باشند. قدم اول، شناخت پوست است.

تاریخچه ی ماسک صورت:

ماسک صورت، برای اولین ‌بار در قرن هیجده میلادی و در کشور انگلستان استفاده شد. اولین ماسک ها صرفاً برای سفید کردن پوست صورت به کار رفتند. اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی استفاده از ماسک ‌ها رواج زیادی در بین عموم پیدا کرد. ماسک ‌های صورت، دارای کاربرد های متنوعی هستند؛ به ‌طور مثال بعضی از آن‌ ها خاصیت روشن کنندگی پوست داشته، گروهی برای درمان جای جوش و آکنه مناسب بوده و بعضی دیگر نیز برای پاک ‌سازی پوست، سفت کردن و غیره مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

نحوه انتخاب ماسک

در ادامه ‌ی این مقاله به بررسی انواع کاربرد های ماسک خواهیم پرداخت. همچنین به فهمیدن این مطلب که چه ماسکی برای چه نوع پوستی مناسب خواهد بود و چرا باید از ماسک های صورت در روتین پوستی استفاده کنیم نیز خواهیم پرداخت.

با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، جهت درمان بیماری ‌ها و مشکلات پوستی، از روش‌ های گوناگونی مانند لیزر درمانی استفاده می کنند. در برخی از مواقع این روش ‌ها دارای هزینه های بسیار زیادی بوده و از این جهت مورد استفاده ی عموم قرار نخواهد گرفت. در این شرایط، استفاده از ماسک ‌های صورت بهترین گزینه محسوب می شوند.

کاربرد های اصلی ماسک صورت و نحوه انتخاب ماسک صورت:

 اول، سفت کردن پوست:

این دسته از ماسک ‌ها میزان کلاژن سازی پوست را افزایش می‌ دهند. در ترکیبات آن‌ ها موادی برای مقابله با چروک، علائم پیری و بازسازی‌کننده پوست وجود دارد.

دوم، درمان جوش و آکنه:

در این دسته از بیماری ‌ها، پوست افراد دارای چربی مازاد، منافذ بسته و التهاب می توان یاد کرد. لذا ماسک ‌های صورت می‌ توانند با تسکین پوست و کاهش التهاب به ‌عنوان یک‌ لایه بردار ملایم عمل نموده و به درمان این دسته از بیماری ‌ها کمک نمایند.

سوم، پاک ‌سازی:

پاک‌سازی پوست، از جمله مهم ‌ترین قسمت‌ های روتون پوستی هر فرد می ‌باشد. یکی از رایج ‌ترین کاربرد های ماسک صورت، حذف آلودگی ‌ها و حذف سلول‌ های مرده پوست می ‌باشد. استفاده از ماسک ‌های لایه بردار خانگی به‌ صورت هفتگی، تاثیر بسیار خوبی بر حفظ شادابی صورت خواهد داشت. در این ‌راستا، ماسک ‌های خاک رس و زغال می ‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

دسته‌بندی انواع ماسک صورت:

همان‌طور که در متن بالا عنوان شد، ماسک‌ های صورت می ‌توانند بر اساس کاربرد شان متفاوت عمل کنند. ماسک ‌های صورت با اهداف مختلفی ساخته می ‌شوند پس نحوه انتخاب ماسک صورت مشکل خواهد بود. برخی سفید کننده بوده، برخی جلوی جوش زدن را می ‌گیرند و برخی از آن ها نیز برای آب‌رسانی پوست و پاک ‌سازی مورد استفاده قرار می گیرند. دسته بندی ماسک ‌ها را می ‌توان بر اساس نحوه ی ساخت شان نیز انجام داد. برای مثال، شما می ‌توانید با استفاده از مواد طبیعی، دست به تهیه و تولید ماسک های صورت بزنید و یا اگر سری به فروشگاه لوازم بهداشتی بزنید، می ‌بینید که انواع ماسک‌ های تجاری که از مواد مختلف مثل جلبک دریایی، زغال و غیره ساخته شده اند، با قیمت ‌ها و برند های متفاوت عرضه می شوند.

دسته بندی ماسک صورت، از نظر شیوه ی ساخت:

  • اول، ماسک ‌های دست‌ساز یا DIR: آن ها را می توان در خانه و با مواد طبیعی ساخت.
  • دوم، ماسک ‌های تجاری: آن ها را می توان در داروخانه و فروشگاه ‌های لوازم بهداشتی خریداری‌ کرد.
  • سوم، ماسک‌ های نیمه ‌حرفه ‌ای: آن ها در آرایشگاه ‌ها، اسپا ها و سالن‌ های خدمات پوستی به کار می روند.
  • چهارم، ماسک‌ های کلینیکی: آن ها باکیفیت‌ ترین ماسک ها شناخته شده و معمولاً مؤثر تر از موارد قبلی می باشند. در ادامه به انواع ماسک‌ های صورت براساس کاربرد شان خواهیم پرداخت.

ماسک های لایه بردار:

ماسک های لایه بردار، باعث جدا شدن سلول‌ های مرده ی پوست و آلودگی از سطح آن شده و درنتیجه پوست می تواند تنفس داشته باشد. پس ‌از خشک شدن، باید به آرامی این ماسک‌ ها را از زوی صورت جدا کرد. کشیدن ناگهانی و یا عدم توجه به نوع پوست می‌ تواند منجر به خشکی، تحریک و یا التهاب پوست صورت گردد.

نکات طلایی انتخاب ماسک صورت

ماسک‌ های ورقه ‌ای:

اغلب این ماسک ‌ها، یک بارمصرف بوده و از جنس پارچه و یا کاغذ تولید می شوند. این ماسک ‌ها در محلول ‌های آب‌ رسان و مغذی خیسانده شده و در نهایت بر روی پوست صورت قرار خواهند گرفت. پوشانندگی این ماسک‌ ها زیاد بوده و می ‌توانند مواد معدنی و ویتامین ‌های پوست را فراهم کنند. توجه داشته باشید که در صورت مصرف اشتباه در دراز مدت، باعث ایجاد آکنه خواهد شد.

ماسک کره ‌ای:

این ماسک‌ ها با هدف روشن نمودن پوست و رطوبت رسانی به آن مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در ماسک ‌های مذکور، می ‌توان هیدروژن را مشاهده کرد که موجب آب ‌رسانی به پوست می ‌شود. اگر پوست شما مستعد جوش و آکنه است، استفاده از این ماسک را به شما پیشنهاد نمی‌ کنیم.

ماسک های کرمی:

ماسک ‌های کرمی، عموماً با هدف آب‌ رسانی و جوان‌ سازی پوست مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اگر دل تان می خواهد صورتی پُر تر و البته سفت ‌تر داشته باشید، استفاده از این ماسک را به شما توصیه می ‌کنیم. گفتنی است که ماسک ‌های مذکور، پس ‌از چند دقیقه باید از روی پوست برداشته شوند. لذا در زمان خواب نمی ‌توان از آن ‌ها استفاده کرد.

ماسک های خاک رسی:

این ماسک تاثیر بسیاری بر روی نرم نمودن پوست و آب ‌رسانی در آن دارد. از این ماسک ‌ها می‌ توان برای هر نوع پوستی استفاده کرد. ماسک ‌هایی که با خاک رس تهیه می‌ شوند، باعث حذف چربی اضافه پوست خواهند شد. برای استفاده از این ترکیب، بهتر است حدود ده تا پانزده دقیقه ماسک را بر روی پوست گذاشته و سپس به‌ آرامی آن را با آب شست و شو دهید.

ماسک ‌های زغال:

آخرین نوع از ماسک ‌های صورت، انواع زغالی نام دارد. این نوع از ماسک ‌ها باعث روشن ‌تر شدن پوست خواهند شد. ماسک ذغالی به ‌راحتی می‌ تواند چربی‌ های اضافه ی پوست را حذف کرده و به ‌عنوان لایه بردار عمل نمایند.

چه نوع  ماسکی برای پوست شما مناسب تر است؟ نحوه انتخاب ماسک صورت

با توجه به موارد بالا، مهم ‌ترین عامل در انتخاب یک ماسک صورت خوب، توجه به نوع پوست خود تان است. در ادامه ی مقاله و با توجه به نوع پوست، ماسک مناسب را به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

اول، پوست خشک:

ماسک ورقه ‌ای می‌ تواند آب مورد نیاز پوست شما را تامین نماید. با کمک آنتی ‌اکسیدان‌ های موجود در خود و برای حذف چروک‌ ها نیز مفید می ‌باشد.

دوم، پوست چرب:

ماسک ‌هایی که با خاک رس تهیه و تولید می ‌شوند، بهترین گزینه برای پوست چرب هستند. این ماسک، چربی اضافه ی پوست را از بین ‌برده و رطوبت مورد نیاز پوست را فراهم می ‌کند.

سوم، پوست حساس:

انواع پوست ‌های حساس می‌ توانند از ماسک صورت ژله ‌ای استفاده نمایند که باعث رفع التهاب و خشک شدن شده و همچنین موجب خنک نمودن پوست نیز می ‌شود. این ماسک برای رفع التهاب و خشک کردن پوست بسیار مناسب می ‌باشد.

ماسک صورت

نکات مهم در زمان انتخاب ماسک صورت و استفاده از آن:

آن چه هنگام استفاده از ماسک‌ ها مهم است، استفاده از ضد آفتاب پس‌از مصرف آن و در مواجهه با آفتاب، لامپ ‌های مهتابی و مانیتور کامپیوتر می ‌باشد. متأسفانه استفاده ی نادرست از انواع مواد و به ‌خصوص مواد گیاهی، به ‌عنوان ماسک صورت، نه ‌تنها باعث بهبود کیفیت پوست صورت نمی ‌شود؛ بلکه باعث ایجاد حساسیت نیز می‌ شود. برای مثال، آب کرفس، لیمو ترش به مقدار زیاد و جعفری اشاره کرد که به‌ علت داشتن موادی خاص، باعث حساسیت پوست شده و در اثر تماس با نور، آن را تیره ‌تر خواهد کرد.

ماسک میوه ‌ای مثل پرتقال و انبه نیز باعث حساسیت پوستی می ‌شوند؛ بنابراین این حرف که این مواد گیاهی بوده و ضرری ندارد را نمی‌ توان پذیرفت. زیرا بسیاری از سبزیجات میوه‌ ها هنگامی که با پوست بدن تماس داشته باشند؛ واکنش ‌های حساسیتی را به بار خواهند آورد.

به ‌طورکلی و بعد ‌از استفاده ماسک‌ ها و به ‌علت لایه بردار بودن، آن ها پوست را کمی روشن ‌تر خواهند کرد. اما اگر این ماسک ‌ها به صورت نامناسب استفاده شوند و مراقبت‌ های بعدی مثل عدم مواجه با نور آفتاب صورت نگیرد، ضرر ماسک بیشتر از منفعت آن‌ خواهد بود.

مواد ساده ای چون خیار  که به ‌صورت ماسک خانگی استفاده می ‌شود نیز ممکن است شما را دچار مشکلاتی کرده و به دردسر بیفتید. در زمان انتخاب ماسک‌ ها بهتر است ابتدا با یک متخصص پوست مشورت کرد. به ‌طور کلی و قبل ‌از مصرف هر ماسکی باید کمی از آن را بر روی قسمت داخلی بازو تست کرد و اگر حساسیتی دیده نشد آن را استفاده نمود. اکثر ماسک ‌های لایه بردار دارای اسید های میوه با غلظت‌ های مختلف اسید هستند.

مراقبت از پوست

در طی این مدت و گذاشتن ماسک روی صورت که معمولاً بین بیست تا سی دقیقه است، باید استراحت کنید. سپس به‌ آرامی صورت را با آب ولرم شسته و خشک کنید. در صورت قرار گرفتن در مقابل اشعه ماوراء بنفش آفتاب، لامپ مهتابی کم ‌مصرف و مانیتور کامپیوتر، از ضد آفتاب مناسب پوست استفاده کنید. پوست پس از قرار گیری ماسک، به صورت قوی لایه ‌برداری می ‌شود.

ممکن است نسبت‌ به مواد ماسک ها آلرژی ‌هایی وجود داشته باشد و در محیط های حساسیت‌ زا، حساس‌ تر گردد. بنابراین پس‌ از مصرف ماسک ‌ها باید از صابون ‌های ملایم استفاده کرد. به ‌صورت کلی پیشنهاد می ‌شود، قبل ‌از استفاده از ماسک‌ های مختلف، حتما دستورالعمل و کاربرد آن را مطالعه نموده و براساس آن اقدام نمایید. درنتیجه اثر منفی بر روی پوست شما ظاهر نخواهد شد.

تذکر:

بهتر است قبل‌ از استفاده از هر ماسک صورتی، آن را بخور داده و پوستش را نازک نمایید تا اثرات مثبت آن دو چندان گردد. هرگز ماسک را در زیر چشم و یا روی پلک چشم قرار ندهید. قبل‌از گذاشتن هر گونه ماسکی، صورت خود را با تقویت‌کننده ‌های پوست خوب شستشو دهید و پاک کنید. توصیه می‌کنیم از تقویت‌کننده با عصاره لیمو و یا فندق استفاده کنید. از صابون ‌هایی که پوست را خشک می ‌کنند، اجتناب نمایید.

چه نوع ماسکی برای پوست شما مناسب است؟

با توجه به موارد گفته شده در بالا مهمترین عامل در انتخاب ماسک صورت توجه به نوع پوست می باشد. در ادامه شما را با انواع پوست و ماسک های مناسب با آن آشنا میکنیم:

اول، پوست خشک:

ماسک صورت ورقه ای می تواند به تامین آب مورد نیاز پوست بپردازد و به کمک آنتی اکسیدان های موجود در خود برای حذف چروک ها مفید واقع گردد.

دوم، پوست چرب:

ماسک هایی که با خاک رس درست می شوند بهترین گزینه هستند. این ماسک ها باعث بیرون کشیدن چربی های اضافه و ایجاد رطوبت مورد نیاز پوست می شوند.

سوم، پوست حساس:

انواع پوست های حساس می توانند از ماسک های صورت ژله ای کمک بگیرند که سبب خنک کردن و رفع التهاب پوست خواهد شد. این ماسک ها به منظور رفع التهاب و خشک کردن پوست بسیار مناسب هستند. به طور کلی پیشنهاد می کنیم که پیش از استفاده از ماسک های مختلف، کاربرد و دستورالعمل یک ماسک را مطالعه کرده و بر اساس آن اقدام کنید تا نتیجه عکس بر روی پوست شما ظاهر نگردد.

درباره fatemehaz

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *