ماسک‌ های صورت برای اولین بار در قرن ۱۸ میلادی در کشور انگلستان به کار گرفته شد. اولین ماسک ‌ها صرفاً به منظور سفید کردن پوست صورت تولید شدند؛ اما طولی نکشید که استفاده از انواع و اقسام ماسک ‌ها رواج یافت. امروز درباره ی بهترین ماسک ‌های صورت صحبت خواهیم کرد؛ از ماسک‌ های دست ساز خانگی گرفته تا ماسک‌ های  مؤثرتر کلینیکی.

انواع ماسک صورت را بشناسید:

ماسک‌ های صورت با اهداف متفاوتی تولید می‌ گردند، بعضی سفید کننده‌اند، بعضی جلوی جوش زدن را می ‌گیرند و بعضی نیز برای آبرسانی پوست یا پاکسازی استفاده می‌ شوند. ماسک‌ ها را می‌ توانیم بر اساس نحوه‌ی تولید نیز دسته ‌بندی کنیم. برای مثال می‌ توانید خودتان در منزل و با استفاده از مواد مختلف یک ماسک شفاف کننده‌ی تاثیرگذار بسازید. یا اگر سری به فروشگاه ‌های لوازم بهداشتی بزنید، می ‌بینید که انواع ماسک ‌های تجاری که از مواد مختلف (مانند جلبک دریایی، عسل، زغال و …) تولید شده‌اند، با قیمت ‌ها و برندهای مختلف وجود دارند.

ماسک‌ های صورت را از نظر شیوه‌ی ساخت می‌ توان به چهار دسته ‌ی کلی طبقه بندی نمود:

  • اول، ماسک‌ های دست ساز یا DIY  که خودتان در منزل تهیه می کنید.
  • دوم، ماسک ‌های تجاری که از داروخانه و فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی می توان آن ها را خریداری نمود.
  • سوم، ماسک‌ های نیمه حرفه‌ای که در آرایشگاه‌ها، اسپاها و سالن‌های خدمات پوست استفاده می‌ شوند.
  • چهارم، ماسک‌ های کلینیکی که با کیفیت‌ترین ماسک‌ها می باشند و معمولاً مؤثرتر از موارد قبلی‌ هستند.

اگر بخواهیم بهترین ماسک‌ های صورت را از نظر نحوه‌ی ساخت معرفی کنیم، بی شک ماسک‌ های کلینیکی با اختلاف برتر از دیگر موارد می باشند. این ماسک‌ ها به طور معمول به عنوان قسمتی از درمان‌ های مختلف پوست استفاده می ‌شوند.

در ادامه، ابتدا به سراغ آموزش شیوه‌ی ساخت چند مورد از بهترین ماسک‌های دست ساز صورت می ‌رویم. سپس درباره ی ماسک ‌های تجاری صحبت می‌ نماییم و اثرگذاری آن‌ ها را با ماسک‌های دست ساز مقایسه می ‌نماییم. در آخر نیز به سراغ معرفی و بررسی ماسک ‌های کلینیکی خواهیم رفت.

بهترین ماسک ‌های دست ساز صورت:

دستورهای تولید زیادی برای ماسک ‌های خانگی در اینترنت وجود دارد. کافی است عبارت ماسک خانگی را جستجو نمایید تا روش ساخت انواع و اقسام ماسک‌ را مشاهده کنید. در این قسمت ما به معرفی شش مورد از بهترین ماسک‌های دست ساز صورت بسنده نمودیم که روش تولید ساده‌ای دارند و موثرتر از مابقی ماسک ‌ها نشان داده‌اند.

بهترین ماسک ‌های دست ساز صورت

ماسک مناسب آکنه:

آکنه احتمالاً شایع ‌ترین مشکل پوست صورت می باشد. این جوش‌ های اعصاب خرد کن هنگامی به وجود می آیند که باکتری‌ها، سلول ‌های مرده، آلودگی ‌ها و چربی، منافذ پوستی را مسدود می نمایند. بهترین ماسک صورت برای آکنه، سفیده ‌ی تخم مرغ می باشد. سفیده می ‌تواند باکتری‌ها را از بین برده و التهاب پوست را کم کند.

تهیه ‌ی ماسک تخم مرغ چگونه است؟

زرده و سفیده ‌ی دو یا سه تخم مرغ را از یکدیگر جدا کنید. سفیده‌ها را در یک‌ کاسه مخلوط کنید. یک گوش پاک‌ کن را داخل کاسه ببرید و به صورت خود بزنید. استفاده از گوش پاک‌ کن بهتر از پنبه یا پد آرایشی می باشد؛ چرا که جزو تمیزترین وسایل بهداشتی در منزل محسوب می ‌شود. بگذارید ماسک بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان استراحت نماید، سپس صورت خود را شسته و با استفاده از یک مرطوب کننده مناسب آکنه، صورت‌ تان را آبرسانی کنید.

ماسک مناسب منافذ مسدود شده:

هر ماسکی که خاصیت اگزفولیاسیون داشته باشد، می‌ تواند برای باز کردن منافذ مسدود شده‌ی پوستی مفید باشد. اگزفولیاسیون یعنی برداشت سلول‌های مرده‌ی پوست. از بهترین ماسک ‌های صورت برای اگزفولیاسیون، ماسک اوت میل (جو پرک) و جوش شیرین نام دارد. این ماسک می ‌تواند سلول‌ های مرده را از سطح پوست جدا نموده و منافذ پوستی را باز کند.

تهیه ‌ی ماسک جو پرک و جوش شیرین چگونه است؟

دو قاشق چای‌خوری جوی پرک را همراه با یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین در ظرفی ریخته و با هم ترکیب نمایید. اندک اندک به آن آب بیفزایید تا ترکیب خمیری شود. ماسک را به آرامی به صورت زده و ماساژ دهید. سپس بگذارید تا خشک شود. پس از این که ماسک خشک شد، صورت‌تان را با آب گرم شست و شو دهید و از محصولات آبرسان کمک بگیرید.

ماسک مناسب لکه ‌های تیره:

در برخی مواقع به خاطر افزایش سن، تابش پرتوهای مضر آفتاب و آکنه‌ها، لکه‌های تیره‌ای روی صورت به وجود می آید. به این مشکل هایپرپیگمنتیشن گفته می شود. ماسک ‌های خانگی می ‌توانند این لکه‌ ها را تا حدی بهبود ببخشند اما برای درمان کامل آن‌ها باید از راه‌ های کلینیکی مانند لایه برداری عمیق استفاده نمایید.

بهترین ماسک‌ های صورت برای درمان لکه‌ های صورت آن ‌هایی می باشند که حاوی زردچوبه‌اند. در ادامه شیوه‌ی ساخت یک ماسک زرد چوبه خوب را برایتان شرح داده ایم.

تهیه ‌ی ماسک زردچوبه و عسل:

نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یک الی دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب نمایید. مواد را خوب بهم بزنید. حالا ماسک را  به صورت بزنید و با ملایمت ماساژ دهید. بگذارید ماسک ۱۰ دقیقه بر روی صورت استراحت کند. سپس صورت‌تان را با آب گرم شست و شو دهید.

ماسک مناسب پوست چرب:

در افرادی که پوست چربی دارند، غدد سباسه یا چربی موجود در پوست، بیش از حد سبوم (روغن طبیعی پوست) می‌سازند. این سبوم اضافی می‌تواند منافذ پوستی را مسدود نماید و سبب ایجاد آکنه و التهاب گردد. در این مواقع موز می‌ تواند روغن اضافی پوست را جمع آوری نموده و لیمو نیز در پاکسازی منافذ پوستی تاثیرگذار باشد.

بهترین ماسک ‌های دست ساز صورت

تهیه ‌ی ماسک لیمو و موز:

یک موز را در یک‌ ظرف بکوبید تا به خوبی له شود. ۱۰ قطره آب لیمو همراه با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون فوق بکر (اکسترا ویرجین) به موز له شده بیفزایید و ترکیب نمایید تا حالت خمیری به خود بگیرد. ماسک را روی صورت خود مالیده، بگذارید ۱۵ دقیقه استراحت کند و سپس با آب گرم آن را شست و شو دهید.

ماسک مناسب پوست خشک:

پوست خشک هنگامی به وجود می آید که پوست نمی ‌تواند رطوبت خود را حفظ نماید. به همین منظور ماسک مناسب پوست خشک، ماسکی است که بتواند پوست را آبرسانی کند. آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست خشک، از کدر شدن و خارشناک شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

ساخت ماسک آبرسان خیار و آلوئه ‌ورا:

نصف یک خیار را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید. شما می ‌توانید آن را رنده هم بکنید. به خیار دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا افزوده و خوب ترکیب نمایید. ماسک را با ملایمت به صورت خود زده و ماساژ دهید. بگذارید که ماسک ۳۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند و سپس با آب آن را شست و شو دهید.

ماسک مناسب چین و چروک:

تحقیقات مشخص کرده اند که استفاده از ماسک‌ های صورت و پاکسازی منظم می ‌تواند در پیشگیری از به وجود آمدن خطوط صورت، بهبود چین و چروک‌ها و افزایش سفتی پوست تاثیرگذار باشد. یکی از بهترین ماسک‌ های صورت برای بهبود چین و چروک‌ها، ماسک آووکادو و پودر کاکائو بوده که سبب تحریک کلاژن سازی خواهد شد. این ماسک عسل نیز دارد که منجر به آبرسانی و لطیف شدن پوست خواهد شد.

ساخت ماسک آووکادو و پودر کاکائو:

هسته ‌ی دو آووکادو را جدا نمایید و قسمت گوشتی میوه را با قاشقی از پوست آن جدا کنید. آووکادوها را در ظرفی کوبیده و سپس دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو و یک قاشق غذاخوری عسل به آن‌ها بیفزایید. ترکیبات را به خوبی با هم مخلوط نمایید. ماسک را به صورت خود زده و آن را ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه مانده و سپس با آب گرم بشویید.

باید ها و نباید های ماسک‌ های دست ساز خانگی:

برای اینکه بیشترین بهره را از ماسک‌های دست ساز داشته باشید، حتماً به بایدها و نبایدهای زیر توجه نمایید:

باید ها:

  • اول، بگذارید که ماسک میان ده الی سی دقیقه روی صورت‌تان استراحت کند. این زمان برای جذب مواد موجود در ماسک کفایت می کند. کار خوبی که می ‌توانید انجام دهید این است که ماسک‌ را قبل از رفتن به حمام بگذارید.
  • دوم، قبل از گذاشتن ماسک، صورت‌تان را با آب و یک شوینده‌ی ملایم شست و شو دهید. این کار سبب می ‌شود تا مواد بهتر جذب پوست گردند.
  • سوم، پس از شستن ماسک، از کرم‌ های آبرسان یا مرطوب کننده‌ی سازگار با نوع پوست‌ خود استفاده نمایید.
  • چهارم، پس از پاک کردن ماسک، روی صورت‌ خود آب سرد بپاشید یا اسپری کنید تا منافذ پوستی بسته شوند.

نباید ها:

  • اول، اگر پوست‌تان دچار التهاب یا واکنش‌های آلرژیک است، از ماسک‌ های صورت استفاده نکنید. علائم التهاب و حساسیت شامل قرمزی، خارش یا بثورات پوستی (جوش و ضایعات دیگر) می باشد.
  • دوم، هر روز از ماسک‌ ها استفاده نکنید. یک تا دو بار در هفته کفایت می کند.
  • سوم، نگذارید که ماسک برای طولانی مدت روی پوست بماند، وگرنه سبب التهاب و آزار پوست خواهد شد.
  • چهارم، هنگامی که می ‌خواهید ماسک را بشویید، پوست خود را نسابید. ملایمت به خرج دهید وگرنه پوست‌تان ملتهب و قرمز خواهد شد.

بهترین ماسک‌های تجاری صورت:

بسیاری از شرکت‌ های تولید کننده‌ی لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع ماسک صورت نیز تولید می ‌کنند. بعضی برندها نیز به صورت اختصاصی به تولید ماسک‌های زیبایی و درمانی صورت مشغول اند.

بهترین ماسک‌های تجاری صورت

ماسک‌ های تجاری برای استفاده در خانه یا اماکن ارائه دهنده‌ی خدمات زیبایی مانند اسپاها، آرایشگاه‌ها و سالن‌های خدمات پوست تولید شدند. یعنی ماسک ‌هایی که تحت عناوین مختلف در مثلاً آرایشگاه برایتان می ‌گذارند، ماسک‌هایی می باشند که می ‌توانید خودتان بخریداری کنید یا حتی در منزل تهیه کنید. برای همین ماسک‌های نیمه حرفه‌ای از نظر اثرگذاری تفاوت چندانی با ماسک‌های دست ساز یا تجاری ندارند.

آیا ماسک‌ های تجاری تاثیرگذارتر از ماسک ‌های دست‌ساز هستند؟

به طور معمول ماسک‌ های تجاری موثرتر و بهتر از ماسک‌ های خانگی می باشند. مشکلی که این ماسک‌ ها دارند، استفاده از مواد شیمیایی و سنتتیک می باشد. بیشتر این مواد ایمن و برای پوست مفید می باشند اما بعضی از آن ‌ها (که در ماسک‌ های ارزان و بی‌کیفیت وجود دارند) می ‌توانند به پوست آسیب بزنند. پس اگر می‌خواهید از ماسک‌های تجاری استفاده نمایید، حتماً از یک برند معتبر و قابل اعتماد خرید نمایید. در زمان مصرف ماسک‌ های تجاری، حتماً دستورالعمل مصرف آن‌ها را با دقت مطالعه نموده و از آن‌ ها پیروی نمایید.

ماسک‌ های تجاری به منظورهای متفاوتی تولید می ‌شوند. کاربرد ماسک به مواد استفاده شده در آن بسته است. برای مثال یکی از بهترین و مشهور‌ترین ماسک‌های تجاری صورت، ماسک زغال یا ماسک سیاه می باشد. این ماسک ‌ها زغال فعال دارند. زغال فعال توانایی زیادی در جذب سموم و مواد مضر دارد. برای همین ماسک سیاه می‌تواند در پاکسازی آلودگی‌های پوست، بهبود آکنه و درمان جای نیش حشرات تاثیرگذار باشد.

در هنگام خرید هر نوع ماسک تجاری حتماً به دو مورد توجه نمایید:

  • اول، مواد تشکیل ‌دهنده فاقد عطرها (Fragrances)، پارابن ‌ها (Parabens)، رنگ‌ های مصنوعی(Dyes) و مواد شیمیایی دیگر محرک باشد. هر چه ماسک طبیعی‌ تر باشد، بهتر است.
  • دوم، به کاربرد ماسک توجه داشته باشید. هر ماسک برای استفاده‌ی ویژه‌ای طراحی شده است. همچنین توجه کنید که ماسک با نوع پوست شما سازگار باشد.

برترین ماسک‌ های کلینیکی را بشناسید:

اگر ماسک ‌های کلینیکی با استفاده از مواد با کیفیت و به وسیله ی پزشک حاذق ساخته شوند، موثرترین و بهترین ماسک‌های صورت خواهند بود. روغن ‌های اساسی، عصاره ‌های گیاهی و داروهایی که می‌ توانند اثر درمانی یا جوانسازی روی پوست شما داشته باشند، در تهیه‌ ی انواع ماسک‌ های روشن ‌کننده، لیفتینگ، ضد چروک، آبرسان و … به کار می روند.

به طور معمول ماسک ‌های صورت در کلینیک ‌ها همراه با روش‌ های دیگر درمانی یا جوان سازی پوست به کار می روند و به تنهایی کاربردی ندارند.

پاکسازی پوست در کلینیک ها شامل مراحل زیر است:

  • اول، تمیز کردن آلودگی ‌های پوست و تخلیه ‌ی سیستم لنفاوی.
  • دوم، اگزفولیاسیون، حذف سلول ‌های مرده و برداشت لایه ‌های شاخی با استفاده از لایه بردار های شیمیایی یا اسکراب‌ ها. (بسته به مدل پوست و شرایط شما)
  • سوم، ماساژ حرفه‌ای صورت به منظور تحریک کلاژن سازی و خونرسانی بهتر پوست.
  • چهارم، لایه برداری عمیق به منظور بهبود جذب و نفوذ مواد جوانساز، آبرسان و داروها.
  • پنجم، استفاده از ماسک‌ های سازگار با پوست شما با خواص و فوایدی که شما می‌ خواهید.

ماسک های ورقه ای  آمستریس:

آمستریس زیر مجموعه ی هلدینگ  ptmco:
گروه مراقبت پوست، مو و زیبایی آمستریس یکی از زیرمجموعه های فعال هلدینگ ptmco پی تی ام کو است. در همین راستا دوره ها، همایش های اسکین کر، مراقبت پوست و مو و زیبایی و ورکشاپ های تخصصی خود را در قالب هلدینگ PTMco در ایران، دوبی، گرجستان، نخجوان و آنتالیا برگزار کرده است. جدید ترین اقدام گروه آمستریس، تولید محصولات تخصصی پوست و مو یا همان اسکین کر می باشد. لذا با توجه به نیروهای کارآمد و زیرمجموعه ی متخصص آمستریس، تولید با کیفیت، سرلوحه این مجموعه قرار گرفته است.
هلدینگ پی تی ام گروپ دارای زیر مجموعه های زیر است:

  • اول، آموزشگاه فنی حرفه ای گوهر پژوه.
  • دوم، کلینیک پوست، مو و زیبایی یسنا.
  • سوم، شرکت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی پی تی ام گروپ.
  • چهارم، گروه مراقبت پوست، مو و زیبایی آمستریس.

ماسک های ورقه ای  آمستریس

از جمله فعالیت های این هلدینگ:

  • اول، تولید و فروش تجهیزات پزشکی و زیبایی.
  • دوم، آکادمی تخصصی برگزاری دوره های زیبایی ویژه پزشکان و پیراپزشکان.
  • سوم، برگزاری همایش و سمینارهای تخصصی ویژه پزشکان و پیراپزشکان.
  • چهارم، فروش انواع محصولات زیبایی، پوست و مو.
  • پنجم، مشاوره و مجری تجهیز مطب و کلینیک های زیبایی.
  • ششم، مشاوره و مجری تبلیغات پزشکان و مراکز زیبایی در فضای مجازی.

تاثیر ماسک ‌ها چه میزان است؟

اثرگذاری ماسک ‌ها در حوزه‌های مختلف، به نوع ماسک و وضعیت پوست شما بستگی دارد. برای مثال لک‌ های پوستی خفیف را می‌ توان با ماسک‌ ها بهبود بخشید اما لکه ‌های تیره‌تر و بزرگ‌تر، به این سادگی‌ها پاک نخواهند شد. ‌دومین نکته این است که اگر مراقبت ‌های اساسی پوستی را انجام ندهید، بهترین ماسک‌های صورت نیز بی‌اثر می شوند

کلام آخر:

نکته ‌ی پایانی هم این که به منظور مشاهده اثرگذاری ماسک ‌های خانگی و تجاری باید مدت نسبتاً طولانی از این ماسک‌ها استفاده نمایید. اگر می‌ خواهید سریع ‌تر و بهتر به نتیجه برسید، باید به سراغ راه ‌های کلینیکی بروید. راه ‌های جوانسازی مانند پاکسازی کلینیکی، هیدودرم، میکرودرم ابریژن و … می‌ توانند به شکل چشمگیری صورت شما را بهبود بخشند.

درباره الهه حسینی

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *