زیبایی دارای اصول مشترک در بین تمامی خانم ها می باشد؛ اما در برخی از این معیار ها، در کشور های مختلف، دیدگاه ‌های متفاوت و گاهی بسیار عجیب دیده می ‌شود.

تاریخچه معیارهای زیبایی زنان در جهان

در سراسر فرهنگ‌های جهان، استانداردهای زیبایی همیشه موضوعی جذاب بوده است. از تمدن های باستانی گرفته تا جوامع مدرن، هر فرهنگی درک منحصر به فردی از زیبایی دارد. چه شکل ساعت شنی در فرهنگ های غربی باشد و چه پوست روشن و بی عیب در برخی از فرهنگ های آسیایی، این استانداردها اغلب ارزش ها، سنت ها و آرمان های یک جامعه خاص را منعکس می‌کنند.

استانداردهای زیبایی و انتظارات فرهنگی به طور منظم در میان گروه های قومی متفاوت است، که می تواند به چندین سال سنت و سایر باورهای عمیق آن قوم مرتبط باشد.

در بسیاری از فرهنگ ها، استانداردهای زیبایی با ایده ازدواج، به ویژه برای زنان، ارتباط تنگاتنگی دارد. اغلب فشار زیادی برای آنها وجود دارد که از این استانداردها پیروی کنند تا شانس خود را برای یافتن شریک زندگی افزایش دهند. این فشار می‌تواند ناشی از باورهای سنتی باشد که والدین ممکن است همچنان به آن پایبند باشند،و متاسفانه می‌تواند بر عزت نفس دختران‌شان تأثیر منفی بگذارد و احساس بدی در آنها ایجاد کند. انتظار برای برآورده کردن این استانداردهای زیبایی می تواند باعث ایجاد حس خوب نبودن افراد شود، زیرا افراد در تلاش برای مطابقت با انتظارات اجتماعی هستند. شکل ایده آل یک زن بسته به فرهنگ کشور متفاوت است.

با برداشتن یک گام به عقب در زمان و نگاهی به تاریخچه چیزی که در طول سال ها به عنوان “زیبایی زنان” تعریف شده است، می‌بینیم که استانداردهای زیبایی تغییر کرده است. در دهه 1920، موهای کوتاه تر مد بود و بسیاری از زنان شروع به پیروی از این مدل مو کردند. دهه 1930 زمانی بود که بسیاری از افراد تلاش می‌کردند تا شکل و فرم ساعت شنی را برای بدن خود داشته باشند. دهه 1980 زمانی بود که موهای بلند برای زیبایی ضروری بود و در دهه 1990 پوست رنگ پریده و اندام های لاغر چیزی بود که مورد تحسین قرار گرفت.

در اوایل دهه 2000، زنان تلاش می‌کردند تا شکمی صاف و مناسب برای پوشیدن شلوار جین بلند داشته باشند و زمان زیادی را در سالن‌های برنزه می‌گذرانند تا بدنی برنزی به دست آورند. در دنیای امروز ما، زنان چندین میلیون برای اکستنشن مو، پرکننده لب و جراحی های زیبایی خرج می کنند تا شبیه افراد مشهوری شوند که به دلیل زیبایی شان مورد تحسین قرار می گیرند. به گزارش DoSomething.org، یک نظرسنجی نشان داد که بیش از 40 درصد از زنان در کشورهای جهان به جراحی زیبایی فکر می کنند.

 

اهمیت زیبایی زنان در جهان

در دنیای امروز ما استانداردهای زیبایی برای زنان تقریباً دست نیافتنی است. استانداردهای زیبایی بخشی از تاریخ زنان است و زنان همیشه تحت فشار قرار گرفته‌اند تا ظاهری خاص داشته باشند. استانداردهای زیبایی را می توان در رسانه ها مشاهده کرد، چه در رسانه های اجتماعی، مجلات، فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی همیشه صحبت از این است که زن ایده‌آل چه شکلی است.  زیبایی و میل به زیبا دیده شدن در جامعه یک وسواس است، به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای تطبیق با تعریف فعلی زیبایی دست به عمل‌های جراحی افراطی می‌زنند.

تغییر تعریف زیبایی و استانداردهای تعیین شده توسط جامعه و رسانه ها می تواند برای زنان سمی و مضر باشد. داو(Dove) مطالعه ای به نام «حقیقت واقعی درباره زیبایی» را آغاز کرد که در آن متوجه شدند تنها حدود 4 درصد از زنان در سراسر جهان خود را زیبا می دانند و 72 درصد از زنان برای زیبا به نظر رسیدن همواره در تلاش هستند.  بر اساس یافته‌های تحقیقاتی Dove، 80 درصد از زنان موافق هستند که هر زن چیزی در مورد خود دارد که زیباست، اما زیبایی خود را نمی‌بیند.

مشکل استانداردهای زیبایی این است که آنها تصویری غیرواقعی هستند که جامعه برای زندگی زنان در نظر گرفته است. آنها اغلب در طول سال‌ها تغییر می‌کنند و از زنان انتظار می‌رود که اگر می‌خواهند به‌عنوان زنی «زیبا» در نظر گرفته شوند، خودشان را طوری تغییر دهند که با این تصاویر مطابقت داشته باشند.

استانداردهای زیبایی فقط برای زنان اعمال نمی شود، بلکه در برخی فرهنگ‌ها مردان را نیز شامل می شود. در حالی که استانداردهای زیبایی غربی بدن‌های عضلانی را در اولویت قرار می‌دهند، در کشورهایی مانند کره جنوبی و سایر بخش‌های آسیای شرقی، هیکل‌های لاغر پسرانه، موهای رنگارنگ و آرایش چشم به طور فزاینده‌ای به ایده‌آل‌های زیبایی مردانه تبدیل شده‌اند. همانطور که تنوع جمعیت ما افزایش می یابد، درک مردم از آنچه زیبایی یا مردانگی را تعریف می کند نیز افزایش می یابد.

معیار زیبایی در زنان:

اول، آمریکا:

برای زنان آمریکایی، بلندی و پر پشتی مژه های شان مهم ترین مسئله است. به طوری که اکثراً از مژه های مصنوعی استفاده می‌کنند. آن ها می ‌گویند از ساده‌ ترین کار ها برای آن که دارای چشمانی جذاب باشند، استفاده از مژه مصنوعی می باشد. با ریمل در کمترین زمان، زیبایی چشم را دو چندان می‌ کنند.

دوم، روسیه:

مردم کشور روسیه، صورت های جوان و شادابی دارند. زنان سنتی این کشور، علاقه به استفاده از لوازم آرایش ندارند و معتقدند دلیل زیبایی پوست شان نوشیدن روزانه کفیر می باشد. کفیر نوعی نوشیدنی پرکالری بوده که غنی از باکتری های پروبیوتیک، کلسیم، پروتئین، ویتامین های مختلف و ریز مغذی ها می باشد. بررسی های فراوان نشان داده که استفاده از کفیر، باعث هضم بهتر موادغذایی شده و همین امر باعث می‌ شود تا بر روی پوست نیز تاثیرات مثبت بگذارد.

معیار زیبایی در کشور ایران

سوم، برزیل:

خانم های برزیلی دارای چهره های بدون آرایش هستند. البته در برزیل بحث لب جدا از سایر اجزای صورت مجزا است. آن ها صورت شان را آرایش نمی‌ کنند اما همواره به لب های شان رژ لب می زنند. رژلب‌ هایی با رنگ های بولدی مانند قرمز و جگری! تنها لوازم آرایشی که خانم های برزیلی را به سمت خود می کشاند، رژ لب است. برزیلی ‌ها از گیاه آواکادو به عنوان یک ماده مغذی استفاده می ‌کنند و بیشتر ماسک های صورت، شامپو و کرم های مرطوب کننده خود را از این گیاه تهیه می‌ کنند.

آواکادوو از ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مناطق لاتین آمریکایی کشت می شد. این میوه از چربی ‌های مونوی غیراشباع غنی بوده و دارای ویتامین های مختلفی مانند روی، آهن و پتاسیم می باشد. مصرف چربی آواکادو باعث می ‌شود تا کلسترول خون کم، التهاب ها و ترشح انسولین کاهش پیدا کند؛ همین طور محرک بازسازی سلولی است. برزیلی ‌ها میوه آواکادو را با شیر و شکر ترکیب کرده و بر روی پوست خود ماساژ می دهند. حتی معتقدند نوشیدن مایع آواکادوو باعث روشن شدن پوست شان می ‌شود.

چهارم، کانادا:

در کانادا فرقی نمی‌ کند که ابرو ها دارای چه فرمی باشند؛ خانم های کانادایی از برداشتن ابرو های خود امتناع می‌ کنند. در واقع آن ها زیبایی را در ابرو هایی هر چه طبیعی تر و دست ‌نخورده تر می‌ بینند. زنان کانادایی از ژل ‌های مژه برای خشک نگه داشتن ابرو نیز استفاده می ‌کنند. از مسائل دیگری که کانادایی ها به زیبایی، آن را می شناسند؛ رژ لب های مات می باشد. داشتن لب هایی به رنگ طبیعی، از نظر آن ها دارای جذابیت بیشتری است تا لب های قرمز رنگ. کانادایی ها برای جذاب کردن لب ها ممکن است از برق لب نیز استفاده کنند.

پنجم، انگلستان:

مردم انگلستان آرایش طبیعی را می ‌پسندند. آن ها مهم ترین مسئله را داشتن پوستی صاف و درخشنده می ‌دانند.

ششم، هند:

خانم های هندی به آرایش غلیظ علاقه زیادی نشان می دهند. چشم های اسموکی، خط چشم های کشیده، کرم ‌پودر، هایلایتر، خط لب و رژ لب های بولد و براق از جمله محبوب ترین مدل آرایشی در هندوستان است. هندی ها دوست دارند هر چیز جدیدی را امتحان کنند. آن ها در مقایسه با گذشته بیشتر به سمت آرایش روی آوردند.

در نواحی جنوب آسیا، استفاده از آرد نخود برای پاکسازی و لایه برداری پوست رایج است. زنان این کشور، با ترکیب آرد نخود همراه چای و یا آب، آن را به صورت خمیر بر روی پوست خود ماساژ داده تا جایی که پوست کاملا پاک شود و در نهایت آن را خواهند شست. پس از انجام این کار، پوست شان کاملاً نرم و تمیز می گردد. مردم کشور هند از این خمیر در کنار آب لیمو ترش جهت سفید کردن آرنج و زانو ها نیز استفاده می کنند.

هفتم، استرالیا:

استرالیایی ‌ها در مسئله آرایش انعطاف دارند. آن ها دوست دارند که همراه با مد روز حرکت کرده و خودشان را با محیط اطراف تطبیق دهند. برای مثال در فصل سرد سال، آرایش خشک و گرم و در فصل‌ های گرم، آرایش های روشن و براق انجام می دهند.

هشتم، امارات متحده عربی:

چشمان دودی، از جمله ویژگی ‌های بارز زنان کشور های عربی می باشد. متداول ترین رنگ هایی در آرایش زنان کشور های عربی رایج است، استفاده از رنگ های مشکی، خاکستری و سبز می باشد. در آرایش عربی، خط چشم همواره مورد استفاده قرار می گیرد و ریمل جزء جدایی ‌ناپذیر آرایش آن ها می ‌باشد. زنان در کشور های عربی بر روی آرایش چشم‌ ها تمرکز زیادی دارند.

نهم، ژاپن:

زنان ژاپنی به گونه های براق، اهمیت زیادی می دهند؛ از این رو آن ها از هایلایتر جهت روشن تر کردن گونه استفاده می کنند. هنگامی که از آن ها درباره آرایش روزانه سوال کنید؛ در پاسخ به شما می‌ گویند که استفاده از کرم پودر، رژ لب و داشتن ابرو های پرپشت برای شان اهمیت زیادی دارد. البته این مسئله درباره آرایش های روزمره آن ها کاربرد دارد. در مواقع دیگر، یعنی در مهمانی ‌ها، از رژ لب های بولد تر و هایلایتر استفاده می کنند.

مردم ژاپن به حمام کردن با گیاهان و عرقیات معطر علاقه زیادی دارند. آن ها معتقدند، حمام کردن نوعی مدیتیشن بوده که باعث پاک شدن جسم و روح شان می شود. به همین دلیل اکثر ژاپنی ‌ها پیش از خوابیدن، حمام می‌ کنند. آن ها ابتدا بدن خود را با یک برس دسته بلند ماساژ داده تا ناپاکی ها را بیرون بکشند و سپس در آب ولرم خود را می شویند. پس از آن، وان را پر از آب داغ کرده و در آن گل و برگ های معطر ریخته و در آن می خوابند. این کار باعث طراوت اپیدرم و شادابی پوست می شود.

معیار زیبایی در کشور دیگر

دهم، مکزیک:

برجسته شدن لب ها و استفاده از رنگ های براق یا قرمز همراه با استفاده از ریمل، آرایش مورد علاقه زنان این کشور است. علاوه بر این موارد، مکزیکی ها به ابرو های خود اهمیت زیادی می ‌دهند؛ برای مثال آن را با سایه و یا مداد ابرو پر رنگ تر کرده و یا حتی به کمک ژل های ابرو، به آن حالت می‌ دهند.

یازدهم، فرانسه:

داشتن پوستی صاف و براق در کشور فرانسه اهمیت زیادی دارد. آن ها از شیوه های طبیعی برای رسیدگی به پوست خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که پرایمر ها و کرم ها در این کشور، طرفداران زیادی دارد. در هر گوشه‌ ای از دنیا، زنان برای زیبا تر شدن، شیوه ها را آموخته و به فرزندان خود آموزش می ‌دهند. اگرچه این شیوه ها مختص به آن کشور است، اما اکثر آن ها طبیعی و ساده بودن این روش‌ ها را در نظر می ‌گیرند.

دوازدهم، ایران:

بند انداختن در ایران، از جمله شیوه های مرسوم اپیلاسیون در خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا می باشد که همه این مسائل به ایران بر می ‌گردد. زنان ایرانی به کمک یک نخ کتان نازک، موهای زائد صورت خود را بر می ‌دارند. این همان کاری است که می‌ توان با موم گرم و یا سرد نیز انجام داد. با این تفاوت که نخ باعث کش آمدن پوست نخواهد شد. نخ، وسیله ای عالی جهت برداشتن مو های حساس، به خصوص در صورت و ابرو بوده و درد آن کمتر از موچین و کار با آن سریع تر به اتمام می‌ رسد.

  • امروز استفاده از بند در کشور هایی مانند اسپانیا و کانادا مرسوم است.

سیزدهم، نیجریه:

زنان نیجریه از درختی که ساحل نام دارد، روغنی گرفته به نام کارتید که از آن کرم‌ های مرطوب‌کننده می ‌سازند. طبق گفته اطبای سنتی آفریقایی، کارتید باعث درمان ناراحتی ‌های پوستی، اگزما و آکنه شده و می ‌تواند برای سرماخوردگی نیز مفید واقع شود. مردم نیجریه، میوه ساحل را جمع کرده و پس از خشک کردن، آن را می جوشانند، روغنی که بر روی سطح آب جمع شود از مواد طبیعی ضد حشره بوده و بسیار مفید است.

میوه این درخت دارای خواص ضد التهابی بوده که مردم نیجریه در زمان سرما خوردگی، روغن آن را به اطراف بینی خود مالیده و در صورت گلو درد آن را می خورند. در جهت زیبا تر شدن و مرطوب نگه داشتن پوست شان این روغن را بر روی بدن خود می مالند.

تقسیم بندی صورت به 5 ناحیه

چهاردهم، آلمان:

مردم آلمان، بسیار به حمام پا اهمیت می ‌دهند و برخلاف کانادایی ها که به زیبایی پای خود اهمیت نمی دهند؛ آلمانی ها این موضوع را مهم می شمارند. برای همین منظور، هر شب برای ۲۰ دقیقه پا های خود را در حمامی از آب ولرم و نمک همراه با روغن های گیاهی قرار می‌ دهند. پس از اتمام حمام، با استفاده از یک کرم مرطوب کننده، از خشکی پاهای شان جلوگیری می کنند.

پانزدهم، آفریقا:

زنان قبیله ماسایی در آفریقا، استفاده از جواهرات بزرگ ساخته شده از سنگ و آج فیل جهت کشیده شدن لاله گوش استفاده می کنند. هر چقدر لاله گوش آن ها بزرگ ‌تر شود، مقام و جایگاه شان بهتر است. زنان در این قبیله برای جلب توجه، جواهرات رنگی به گوش خود آویزان می کنند.

معیار زیبایی در پوست:

بسیاری از بانوان در تلاش اند تا با استفاده از کرم های اتو برنزه و حمام های آفتاب و سولاریوم پوست خود را کمی تیره کنند. امروزه تیرگی از جمله معیار های زیبایی در خانم ها و آقایان به شمار می رود. در زمان قرون وسطی و پیش از آن، برنزگی نشان از طبقه فقیر در کشور های اروپایی بود؛ چرا که فکر می کردند کسانی که تیره رنگ هستند، در مزرعه آفتاب سوخته شده اند. در آن روزگار، داشتن پوستی سفید و شفاف، نشان گر طبقه مرفه بود.

با وجود بالا گرفتن تب برنزه شدن در کشورهای آمریکایی و اروپایی، در کشور های مختلف نیز نظر مردم برای ارزیابی رنگ پوست تغییر کرد. با این حال در اثر کشور ها همچنان داشتن پوستی صاف و روشن نشان از جوانی می دهد.

معیار زیبایی صورت:

همان طور که پیش از این گفته شد، در کشور های مختلف، معیار زیبایی متفاوت است و در هر جامعه تعریف خاصی از صورت و بینی جذاب وجود دارد اما سلامت پوست از جمله مهم ترین نکات برای زیباییست.

قرینگی صورت:

در اکثریت قریب به اتفاق، دو طرف صورت با هم قرینه نیستند؛ یعنی صورت کاملاً با هم قرینه نیست. برای مثال، شکل دو ابرو، دو چشم و دو طرف صورت با یکدیگر دارای تفاوت های جزئی می باشد.

عرض صورت:

در شرایط ایده ‌آل، باید بتوان صورت را به ۵ قسمت مساوی تقسیم کرد که عرض هر پنج قسمت باید مساوی با یک چشم شما باشد.

عیارهای زیبایی در علم ریاضیات

عرض لب:

فاصله بین دو گوشه لب باید به اندازه فاصله بین قسمت های داخلی ۲ قرینه چشم قرار بگیرد.

طول صورت:

باید بتوان صورت را به سه قسمت مساوی تقسیم کرد:

  • اول، فاصله بین خط رویش مو و ابرو.
  • دوم، فاصله بین ابرو تا انتهای بینی.
  • سوم، فاصله بین پایین بینی تا چانه.

چانه:

از مهم ترین عناصر صورت در ایجاد زیبایی، چانه است. چانه باید با سایر اعضای صورت هماهنگی داشته باشد. طبق قانون، اگر خطی به صورت عمودی از لب پایینی به بینی وصل کرده و تا پایین امتداد دهیم، چانه در آقایان باید بر روی خط و در خانم ها باید مقداری اندک، پشت این خط قرار بگیرد. اگر چانه عقب‌ تر از مواردی که گفته شد قرار بگیرد، تاثیر زیادی در عدم زیبایی خواهد گذاشت و به عنوان چانه عقب رفته دسته‌ بندی می‌ شود که باید اقدام به درمان و زیبا سازی آن کرد.

سوالات متداول

سه معیار زیبایی برای زنان کدام است؟

استانداردهای زیبایی اغلب بر اساس مدل مو، رنگ پوست و اندازه بدن تعریف می شوند. اقداماتی که برای رعایت این استانداردها انجام می شود، اغلب ماهیتی پرخطر دارند. برای چندین دهه، چیزی که به عنوان زیبایی دیده می شود، حول محور وزن و اندازه زنان است.

کدام کشور بالاترین استانداردهای زیبایی را دارد؟

کره جنوبی تاکید شگفت انگیزی بر زیبایی یک زن دارد. آنها حتی باید هنگام درخواست شغل تصویری از خود ارائه دهند و شانس و فرصت این که آیا آن شغل را به دست خواهند آورد یا خیر بر اساس ظاهر آنها خواهد بود.

معیار زیبایی صورت چیست؟

یک صورت زیبا اغلب صورتی است که در تناسب کامل باشد. یعنی تمام ویژگی های صورت با یکدیگر هماهنگ باشند. چشم ها، بینی و دهان همه در یک راستا هستند.

درباره fatemehaz

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *