چگونه از پوست خود در برابر سرما حفاظت کنیم؟

با شروع شدن فصل سرما، اغلب افراد دچار مشکلات پوستی خواهند شد؛ حتی ممکن است این مشکلات، کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و موجب ایجاد محدودیت در بسیاری از کار ها گردد. در ادامه با روش ‌هایی آشنا می‌ شویم که با به کارگیری آن‌ ها در روزهای سرد، کمترین آسیب به پوست خواهد رسید؛ پس با ما همراه باشید.

تاثیر هوای سرد بر روی پوست:

در فصل زمستان و با کاهش پیدا کردن دما، باید بدانیم که سرما چگونه بر روی پوست تاثیر گذاشته و آیا می ‌توان از پوست در برابر سرما مراقبت کرد؟ در هوای سرد و با وجود بارش باران و برف، معمولاً رطوبت هوا کم شده و هوا سرد و خشک خواهد شد. این تحولات باعث ایجاد تغییراتی مانند خطوط عمیق تر و پوسته پوسته شدن پوست خواهند شد. علاوه بر این علائم، دست ها، پاها و لب ها دچار خارش می گردند.

آن چه در پوست هنگام وقوع کاهش دما رخ می‌دهد:

درجه ی حرارت پایین دما، باعث نازک شدن شاخی پوست گردیده و اثراتی مانند پوست خشک را ایجاد می کند. علت آن از دست رفتن سلول های پوست، در دمای پایین بوده که موجب سایش و التهاب ناشی از آب و هوای سرد خواهد شد. مرگ سلولی در پوست هنگامی رخ می دهد که احساس تشنگی در هوای سرد کم شده و در نتیجه مایعات کمتری بنوشیم. کم نوشیدن مایعات، باعث کم شدن هیدراتاسیون سلولی شده و می تواند منجر به بیماری هایی مانند درماتیت که ناشی از خراش پوست هنگام خارش هستند شود.

مراقبت از پوست در روزهای سرد:

اول، رعایت کردن اصول شستشو و نظافت:

هنگام شستشو باید به آرامی این کار را انجام داده و زمان استحمام و شستن پوست دست را به حداقل برسانید. علاوه بر این، باید از محصولات شوینده سازگار با پوست خود، به میزان کافی استفاده کنید. آب همواره باید گرم باشد. ولی نه در حدی که باعث قرمزی گردد؛ به طوری که باعث جلوگیری از نوسانات دمایی که به دلیل تغییر در کالیبر وریدی، ایجاد شدن رگ های عنکبوتی و گشاد شدن عروق می گردند، نشود.

دوم، خشک کردن پوست:

پس از دوش گرفتن، پوست را به آرامی خشک کرده و حوله را بر روی سطح پوست نکشید. برای خشک کردن دست و صورت از حوله استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کار را بدون کشیدن حوله بر روی پوست انجام دهید. پس از این مرحله از یک کرم مرطوب کننده مناسب پوست استفاده کنید. در فصل های گرم، از لوسیون ‌های مناسب تر و در روز های سرد، به ویژه اگر دارای پوستی خشک هستید، بهتر است از محصولات کرمی مانند استفاده کنید.

سوم، آبرسانی به پوست:

هوای سرد به صورت غیر مستقیم باعث افزایش پیدا کردن خشکی پوست شده و در این شرایط لایه ی شاخی پوست که باعث محافظت از ما در برابر تغییرات دما می گردد؛ تضعیف شده که در نهایت، به بازسازی سلول نیاز پیدا می‌کند. در نتیجه بسته به نوع پوست های مختلف، حداقل ۲ تا ۳ بار در روز باید از کرم های مرطوب کننده استفاده کرد. لازم به ذکر است که می توان از محصولات حاوی مواد مغذی، ویتامین سی و کلاژن جهت کمک به بازسازی سلولی در لایه ی شاخی پوست استفاده کرد.

مراقبت از پوست در فصول گرم

چهارم، توجه به دست ها و لب را از یاد نبرید:

انجام روتین آبرسانی برای دست ها و لب، بسیار ضروری می باشد. از آن جایی که اغلب انسان‌ ها از دستکش استفاده نمی‌ کنند،  ممکن است به انگشتان، آسیب های جزئی ناشی از درجه حرارت پایین رخ دهد. ما باید با استفاده از مرطوب سازی دست‌ ها و با به کارگیری روان کننده هایی که مقدار زیادی اوره و گلیسیرین دارند، به دست های خود توجه بیشتری کرده تا اثرات خارش ناشی از انقباض عروقی، به دلیل وجود هوای سرد و زمستانی را کاهش دهیم.

پنجم، محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید:

برخی از افراد تصور می کنند که اشعه ماورا بنفش خورشید، تنها در روز های آفتابی بر روی پوست تاثیر منفی می گذارد؛ اما طبق تحقیقات جدید، مشخص شده که در روزهای سرد سال نیز این اشعه بر روی پوست تاثیر می گذارد. این تأثیر بر روی صورت و به خصوص لب ها بیشتر از نقاط دیگر خود را نشان می دهند.

این امر در زمان اسکی کردن بیش از پیش آشکار خواهد شد؛ چرا که تا ۸۰ درصد بیشتر از میزان روزهای معمول، اشعه های نور خورشید منعکس می گردند و به همین دلیل باعث سوختگی درجه یک در نواحی لب ها، روی پیشانی، گونه ها و پیشانی می گردد. در نتیجه توصیه می‌شود که در روزهای سرد و ابری نیز از ضدآفتاب استفاده کرده و از تمدید کردن آن غافل نشد.

ششم، عادت های درست و سبک زندگی سالم:

استفاده نکردن از سیگار، تنباکو و الکل باعث تولید رادیکال‌های آزاد شده و با تخریب بیشتر مواد، اکسید خواهند شد. آن ها می توانند عروق مرکزی را منبسط کرده و با انقباض عروق محیطی در رگ ‌های خونی پوست رو به رو شود. این امر باعث کم شدن خون در این مناطق شده و در نتیجه کم شدن تغذیه در نقاط مختلفی از جمله پوست می شود.

با پرهیز کردن از این مواد، از پیری زودرس جلوگیری کرده و از تخریب شدن لایه های سطحی پوست محافظت خواهید کرد. مصرف این مواد در تمامی سنین و در هر زمان یعنی چه در فصول گرم و چه در فصل سرد، به افراد توصیه نمی شود.

هفتم، از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید:

افرادی که دارای پوست بسیار خشکی هستند، سرمای هوا این خشکی را تشدید کرده و در نتیجه باید از کرم‌هایی با پایه چربی استفاده کنند. همچنین افرادی که دارای پوست چربی هستند، برای بازیافتن رطوبت از دست رفته، از مرطوب کننده‌هایی با پایه آب استفاده خواهند کرد.

برای جذب شدن این کرم ها، پس از شستن دست و صورت باید به خشک کردن آن اقدام کرد. سپس از محصولات مرطوب کننده استفاده کرد. استفاده از محصولاتی مانند وازلین، مقرون به صرفه تر و مفید تر هستند؛ همچنین دارای عوارض کمتری نیز می باشند. معمولاً افراد، به این محصولات واکنش خوبی نشان می دهند.

هشتم، استفاده از کرم ضد آفتاب:

باور اشتباهی که در بین مردم رواج دارد، آن است که با ملایم تر شدن نور آفتاب در روزهای زمستانی، دیگر نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب نخواهیم داشت. در صورتی که استفاده نکردن از ضد آفتاب، باعث عواملی چون خشکی پوست در فصل سرما می شود. در نتیجه تمام افراد باید در زمستان نیز از این کرم ها استفاده کرده تا دچار آسیب کمتری گردند. کرم های ضد آفتاب تنها برای روزهای گرم تابستان کاربرد ندارند. آفتاب زمستان همواره دارای تشعشعاتی است که از برف به صورت بازتابیده شده و می توانند به پوست آسیب زیادی وارد کنند. شما باید سعی کنید که از کرم های ضد آفتاب‌ه با SPF حداقل سی استفاده کنید.

نحوه استفاده از ضد آفتاب بدین شکل است که باید ۳۰ دقیقه پیش از خارج شدن از خانه کرم را بر روی دست و صورت بزنید. در صورتی که به مدت طولانی در بیرون از منزل حضور دارید، این کار را به طور مداوم انجام دهید.

نهم، کمتر استحمام کنید:

اگر دارای پوستی خشک هستید، در فصل‌های پاییز و زمستان به دفعات کمتری حمام کنید. پس از استحمام و خشک کردن بدن، با استفاده از کرم، پوست بدن را مرطوب کرده تا از خشکی جلوگیری کنید.

دهم، با آب خیلی داغ حمام نکنید:

حمام کردن با آب داغ در هوای سرد بسیار دل انگیز بوده و مورد طبع افراد می باشد؛ اما گرمای شدید آب، باعث از بین بردن چربی محافظ پوست شده و می‌تواند رطوبت را کم کند. در نتیجه پوست دچار آسیب خواهد شد.

یازدهم، پوست تان را زیاد نشویید:

دست و صورت را با آب و صابون و در حد اعتدال شستشو دهید. در ضمن می توانید پس از هر بار شستشو، دست و صورت را با کرم مرطوب کنید. همچنین می توانید، دست های تان را کمتر آلوده کنید تا نیاز به شستن کمتری پیدا کنید. هنگامی که از منزل خارج می شوید، از دستکش های مناسب استفاده کنید تا دست ها کمتر در معرض آلودگی قرار گرفته و کمتر با سرما و خشکی هوا مواجه شود.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

دوازدهم، مراقب پوست صورت باشید:

اگر پوست صورت شما خشک می باشد؛ باید از لایه بردارهای قوی، ماسک ها، پاک کننده های الکلی و تمام چیز هایی که چربی پوست را از بین می‌برند، به شدت پرهیز کنید. به جای استفاده از این محصولات، باید از شوینده های ملایم با پاک کننده های غیر الکلی و به جای ماسک‌ هایی که رطوبت را از پوست می گیرند، از ماسک های آبرسان استفاده کنید.

سیزدهم، از دست های خود مراقبت کنید:

پوست روی دستان، از همه قسمت‌ های بدن بزرگ تر بوده و دارای قدرت چربی کمتری می باشد. این بدان معناست که مرطوب نگه داشتن دست ها، در فصول سرد و آب و هوای خشک، بسیار مهم تر است؛ چرا که در صورت رعایت نکردن این امر، دچار خارش و ترک خواهید شد.

نکات مهم مراقبت از پوست در فصل تابستان:

برای داشتن پوستی سالم و جوان، باید از مراقبت های روزانه کمک گرفت. به همین علت، برخی از افراد همواره به دنبال مراقبت های روزانه برای پوست خود می باشند. نکته‌ ای که حائز اهمیت بوده این است که نمی‌ توان آن را همیشه انجام داد و یک روتین پوستی را در تمامی فصول بر روی پوست خود پیاده کرد؛ چرا که باید با توجه به آب و هوای فصول مختلف آن را تغییر داد. پوست می تواند در زمان‌های مختلف، تغییرات متفاوتی را از خود نشان دهد.

با فرا رسیدن فصل تابستان، مراقبت از پوست برای افراد زیادی به ویژه خانم ‌ها، دغدغه زیادی ایجاد کرده و تبدیل به یک مشکل خواهد شد؛ اما با بالا بردن اطلاعات و دانستن نکات مهم در این زمینه، می‌توان در این فصل از پوستی سالم و جوان بهره برد.

مراقبت از پوست در فصل گرم تابستان:

گرمای شدیدی که در تابستان وجود دارد، باعث ایجاد و افزایش مشکلات پوستی خواهد شد. مراقبت کردن از پوست در این فصل، جزء مهم ترین و اساسی ترین مراقبت ها در بین چهار فصل سال است؛ چرا که در فصل گرم تابستان، نور خورشید مستقیم بر روی پوست تابیده و می‌ تواند تاثیرات منفی بر جای گذارد. در این فصل، با افزایش پیدا کردن حرارت و رطوبت، پوست چرب، عرق زیادی تولید کرده که این مسئله باعث پیری زودرس، جوش و آکنه، چین و چروک، خشکی در نهایت سرطان پوست می گردد.

اولین قدم برای مراقبت از پوست، شناخت انواع پوست بوده؛ چرا که با دانستن این مطلب می توان تمامی مراقبت ها را بر اساس نوع پوست خود تنظیم کرد تا به داشتن پوستی جوان کمک کرد.

خورشید بر روی پوست در تابستان چه تاثیری می‌گذارد؟

نور خورشید در فصل تابستان به طور مستقیم بر روی پوست تابیده شده و شدت گرمای زیادی را نسبت به فصل های دیگر سال دارد. همان طور که می دانید اشعه فرابنفش، اشعه ایکس و غیره که همگی در نور خورشید موجود هستند، برای پوست ضرر زیادی داشته و نباید مستقیم به با پوست شما برخورد کنند. با تابیدن طولانی مدت این اشعه ها افراد دچار بیماری و مشکلات پوستی جبران ناپذیری خواهند شد. جهت مقابله با این مشکلات، بهترین راه رعایت نکات مراقبتی می باشد.

مراقبت از پوست چرب در فصول سرد

نکات مهم برای داشتن پوستی سالم در فصل تابستان:

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، در فصل تابستان به دلیل تابیدن نور خورشید به طور مستقیم، پوست دچار مشکلاتی شده، با رعایت برخی نکات ساده اما پر اهمیت از این مشکلات جلوگیری کرده و آن ها را به حداقل برسانید. در این جا به برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

اول، استفاده از کرم ضد آفتاب:

نور خورشید به دلیل داشتن اشعه های مضری مانند اشعه فرابنفش و غیره می‌ تواند با قرار گرفتن بر روی پوست، آسیب های جبران ناپذیری را به آن وارد کند. پوست صورت بسیار نازک بوده و از این قسمت باید به بهترین شکل مراقبت کنید. بهترین راه حل، استفاده از کرم ‌های ضد آفتاب متناسب با نوع پوست شما می باشد. در انتخاب و خرید ضد آفتاب توجه کنید که علاوه بر مناسب بودن برای نوع پوست شما، دارای حداقل spf، ۳۰ باشد. استفاده از ضد آفتاب ها در شرایط خاص باید در روز تمدید گردند تا اثرات مثبت شان را بر روی شادابی بگذارند.

دوم، پوشیدن لباس مناسب در فصل گرم تابستان:

پوشیدن لباس های نازک و نخی در فصل تابستان توصیه می شود. شما باید از لباس هایی که از جنس کتان غیر رنگی، پلی استر های براق و ابریشم نرم و نازک هستند، استفاده کنید؛ چرا که این لباس ها، پرتوهای uv را به خود جذب و بازتاب کرده و در نتیجه مانع از آن می شوند که اشعه های مضر به پوست شما صدمه وارد کنند. در این فصل، از لباس های نازک و رنگ روشن جهت جلوگیری از تعریق زیاد استفاده کنید.

سوم، استفاده از عینک و کلاه:

با فرا رسیدن فصل تابستان، استفاده از کلاه و یا عینک رواج بیشتری بین مردم پیدا می کند. عینک های آفتابی باعث جلوگیری از تابش اشعه های مضر خورشید شده و چشم را در برابر آن مراقبت می کند. همچنین باید اضافه کرد که استفاده از عینک های بزرگ تر مانع ایجاد چین و چروک و گودی زیر چشم خواهد شد. کلاه های لبه دار نیز می توانند بر روی قسمتی از صورت، سایه بیندازند تا از تابش مستقیم نور خورشید بر روی صورت جلوگیری کنند. در نتیجه استفاده از عینک و کلاه در فصل گرم تابستان برای جلوگیری از مشکلات پوستی به شما توصیه می شود.

چهارم، تغذیه سالم:

نوشیدن آب زیاد در فصل گرم تابستان به شدت توصیه می‌شود؛ چرا که بدن از این طریق، آب از دست رفته خود را جبران می کند. در این فصل، بدن تعرق زیادی کرده که این مطلب باعث کم آبی خواهد شد و به مرور زمان پوست خشک می گردد. برای مقابله با این مسئله، در تابستان باید به خوردن غذاهای آبکی، نوشیدن مایعات، سبزیجات و میوه ها توجه کنید تا به جبران آب از دست رفته بدن کمک زیادی کنید.

استفاده از غذاهای چرب و سرخ کردنی در تابستان، باعث بیماری و گرمازدگی خواهد شد. پس باید برای داشتن پوستی سالم، مدت کمتری از غذا های چرب و فست فودی استفاده کنید.

پنجم، آرایش کمتر:

استفاده کردن از مواد آرایشی در طولانی مدت، باعث ایجاد مشکلات پوستی می ‌شود و می‌ تواند اثرات مخرب زیادی بر روی پوست باقی بگذارد. در فصل تابستان، به دلیل تعریق بدن، منافذ پوست باز شده و حفظ رطوبت را از این طریق حفظ خواهد کرد. در نتیجه در صورت داشتن آرایش بر روی پوست، جذب آن شده و جوش های سرسیاه و لک بر روی پوست ایجاد می گردد.

ششم، مراقبت های پوستی:

برای داشتن پوستی سالم، باید از آن مراقبت کرد. استفاده از شوینده های مخصوص، اسکراب و مرطوب کننده هایی که متناسب با نوع پوست هستند؛ از جمله اقدامات مهمی می ‌باشد که جهت داشتن پوست سالم باید آن ها را رعایت کرد. اگر دارای پوستی چرب هستید، در فصل تابستان جهت پیشگیری از مردن سلول های پوست، باید هفته ای یک بار، صورت را اسکراب کرده و آن را به خوبی با مواد شوینده بشویید. پس از شستشوی صورت، حتماً از یک مرطوب کننده و آبرسان متناسب با پوست خود استفاده کنید.

درباره fatemehaz

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *