داشتن پوست صاف، بدون لک، آکنه، سیاهی و گودی زیر چشم آن هم برای همیشه کار دشوار و طاقت فرسایی است. به گزارش بهداشت نیوز  شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که راز زیبایی ملکه برفی در چیست ؟ باید در جواب آن به شما بگوییم راز این زیبایی در یخ های اطراف آن است. بله؛ تعجب نکنید، یک مکعب یخ ساده می تواند کارهای خارق العاده ای برای پوست شما انجام دهد . ملکه روسیه اکاترینا، هرروز صبح برای حفظ زیبایی و جوان نشان دادن چهره خود، روی صورت، گردن و پوستش را با کمک قطعه ای یخ مالش می داد.

ماساژ یخ روی صورت:

استفاده از یخ روی صورت، مزایای بسیاری دارد. تکه های یخ برای موارد مختلف در زیبایی طبیعی صورت کاربرد دارد: باعث افزایش گردش خون می شود؛ گذاشتن یخ بر روی صورت باعث افزایش جریان خون می شود و به جلوگیری از بروز علائم پیری و چروک پوست کمک می کند . ماساژ چند قطعه یخ بر روی صورت، به مدت حداقل دوبار در هفته، باعث درخشش طبیعی پوست می شود. همچنین به از بین بردن آکنه کمک فراوانی می کند.

ماساژ یخ بر روی قسمت هایی از صورت که دچار آکنه است، باعث کاهش آن ها می شود. اگر به طور مداوم، روزانه یک تا دو دقیقه یخ را بر روی جوش ها بمالید، شاهد تاثیر بی نظیر آن در رفع آکنه ها خواهید بود. اگر در هنگام استفاده از یخ پوستتان بی حس شد، چند لحظه صبر کرده و سپس ادامه دهید .با این روش، می توانید در عرض دو روز از شر آکنه های صورت خلاص شوید.

شاید ماساژ صورت با یخ برای شما تازگی داشته باشد؛ ولی بانوان کره ‌ای مدت زمان طولانی است که از این روش برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌ کنند. ماساژ صورت با یخ از روش‌ های سرما درمانی یا کرایوتراپی می باشد که در آن، پوست چند دقیقه در معرض دمای بسیار پایین قرار می‌ گیرد. این روش مزیت ‌های مختلفی برای پوست دارد، مثل لایه ‌برداری پوست و کاهش جوش ‌های صورت. اگر کنجکاو هستید که بدانید ماساژ صورت با یخ چگونه است، تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این ماساژ در اختیار شما قرار دهیم.

دلایل محبوبیت ماساژ صورت با یخ:

دلایل محبوبیت ماساژ صورت با یخ به روش زیر می باشد:

  • اول: ارزان است.
  • دوم: انجام ‌دادن آن آسان است.
  • سوم: شیوه ‌ای منطقی و قابل‌ لمس است.
  • چهارم: در اینترنت مطالب فراوانی درباره‌ آن وجود دارد.
  • پنجم: روشی طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی است.

دلایل محبوبیت ماساژ صورت با یخ

به‌ طور کلی، از این روش در درمان کبودی و کوفتگی و برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • اول: کاهش تورم از طریق کاهش جریان خون
  • دوم: کاهش درد از طریق کاهش موقت فعالیت عصبی
  • سوم: تسریع بهبود عملکردی با کمک ‌کردن به ترمیم بافت نرم

یخ و ماندگاری آرایش:

از بین بردن آفتاب سوختگی یکی دیگر از فواید یخ است زمانی که دچار آفتاب سوختگی شدید، دو یا سه تکه یخ را در پارچه ای پنبه ای گذاشته و آن را روی نواحی آسیب دیده به مدت حدود سه دقیقه بمالید. در نتیجه این عمل روی پوست شما خارشی ایجاد می شود که نشان دهنده بهبود آفتاب سوختگی خواهد بود. استفاده از یخ ، آرایش را برای مدت طولانی تری حفظ می کند. ماساژ از طریق تکه های یخ روی پوست صورت، قبل از انجام آرایش، آن را برای مدت طولانی تری ماندگار خواهد کرد. به کمک یخ می توانید پف چشم را از بین ببرید. وقتی تکه های یخ را در یک پارچه پنبه ای بیاندازید و آن را زیر چشمان خود بکشید، باعث بر طرف شدن پف زیر چشم خواهد شد و ورم زیر چشم را از بین خواهد برد .یخ در از بین بردن سندرم خشکی چشم نیز کاربرد دارد.

از دیگر کاربرد های یخ، استفاده از آن به عنوان ماسک منجمد است. اگر کمی آب خیار و آب گل سرخ را با هم مخلوط کنید و در قالب یخ بریزید تا منجمد شده و شبیه یخ شود، می توانید از آن به عنوان ماسک جامدی بر روی خود استفاده کنید. این ماسک به کاهش چین و چروک صورت شما کمک فراوانی می کند و به طور طبیعی باعث روشن تر شدن پوست صورت می شود. حتی پف های زیر چشم را می توانید با قرار دادن یخ از بین ببرید و خود را از حالت خواب آلود در آورید. از این گذشته می توانید آب میوه های تازه مثل پرتقال، سیب، انار و یا سایر میوه هایی که عصاره ای مفید برای پوست دارند، در جا یخی قرار داده تا به صورت قطعات مکعبی یخ در آیند و با گذاشتن آن ها برروی صورت خود به زیبایی دوچندان برسید.

البته راه دیگری که از طریق آن می توانید از خواص میوه ها بر روی پوست استفاده کنید این است که تکه های میوه را در قالب یخ قرار دهید و قالب را پر از آب کنید تا یخ بزند و یخ حاوی تکه های میوه را روی پوست تان بگذارید تا خواص میوه به پوست تان برسد.

اما توجه داشته باشید که قرار دادن مستقیم یخ روی پوست باعث پارگی مویرگ های زیر پوست می شود. پس توصیه می کنیم که قطعات یخ را در داخل پارچه ای لطیف و مناسب پیچیده و سپس آن را بر روی پوست تان بگذارید و همچنین پیشنهاد می شود برای تهیه یخ از آب معدنی به جای آب ساده استفاده کنید.

یخ های آرایشی معجزه شادابی پوست:

تهیه یخ آرایشی بسیار آسان است و نیاز به مهارت و دانش خاصی ندارد. انواع یخ های آرایشی به شرح زیر می باشد:

اول، یخ معدنی:

مقداری آب معدنی را در قالب های یخ ریخته و پس از یخ زدن، تکه های یخ را روزی دوبار روی پوست صورت خود بگذارید، این کار باعث تحریک جریان خون برروی پوست شما می شود .

یخ های آرایشی معجزه شادابی پوست

دوم، یخ آبلیمو:

نصف آبلیمو و چند تکه از لیمو تازه را همراه با مقداری آب تصفیه شده درون قالب های یخ بریزید و یخ ها را روزی دوبار روی پوست خود بگذارید، این نوع یخ باعث لطافت پوست شما می شود.

سوم، یخ چای سبز:

مقداری چای سبز دم کشیده را درون قالب های یخ ریخته و پس از یخ زدن روزی دوبار این قالب های یخ را روی پوست خود بگذارید، این نوع یخ باعث افزایش طراوت و شادابی پوست خواهد شد.

چهارم، یخ آب برنج:

مقداری از آب برنجی که در حال جوشیدن است را بردارید و پس از سرد شدن، درون قالب های یخ بریزید و یخ بدست آمده را روزی دوبار روی پوست خود بگذارید، این کار باعث از بین رفتن لک های پوستی می شود. قابل ذکر است که این نوع یخ را فقط تا سه روز می توان در یخچال نگهداری کرد.

پنجم، یخ آب هندوانه:

مقداری آب هندوانه را درون قالب های یخ ریخته و پس از یخ زدن تکه های یخ را روزی دوبار روی پوست خود بگذارید و بعد از پانزده دقیقه با آب سرد بشویید، این نوع یخ باعث شفافیت پوست می شود. یخ آرایشی را همیشه باید به روی پوست تمیز و بدون آرایش استفاده کنید.

نحوه استفاده از تکه های یخ:

روی پوست صورت و گردن تکه یخ را مانند حرکات شبیه ماساژ و به نرمی بکشید. از فشار دادن بیش از حد پوست خودداری کنید چرا که ممکن است به مویرگ های ریز زیر پوست تان آسیب بزند و همچنین از استفاده یخ در زیر و اطراف چشم خودداری کنید چرا که این منطقه بسیار حساس است. در نتیجه با دقت و آرامش این کار را انجام دهید.

فواید ماساژ صورت با یخ:

اول، کاهش التهاب:

وقتی آسیب‌ دیدگی یا تورمی در بدن ما ایجاد می ‌شود، برروی آن یخ می ‌گذاریم. در ماساژ صورت با یخ نیز همین کار را برای زیبایی پوست انجام می ‌دهیم. بسیاری از افرادی که دچار مشکلات التهابی پوست مثل آکنه و روزاسه هستند می ‌توانند از سرما درمانی استفاده کنند. سرما درمانی التهاب پوست را که از عوامل اصلی هر دو مشکل است کاهش می ‌دهد.

دوم، بهبود گردش خون:

سرما رگ ‌های خونی را منقبض کرده و باعث کاهش پف‌ کردگی می‌ شود و ظاهر سالم‌ تری به پوست می ‌دهد.

فواید ماساژ صورت با یخ

سوم، کاهش اندازه منافذ پوست:

ماساژ صورت با یخ به اندازه باعث کاهش منافذ پوست صورت می‌ شود. همچنین، در بازکردن منافذی که به ‌دلیل ترشح بیش ‌از حد چربی بزرگ شده‌ اند نیز بسیار مؤثر است. استفاده از یخ صورت را لطیف می ‌کند و باعث صاف تر شدن پوست می شود.

چهارم، بهبود جذب سایر محصولات:

با سرد کردن پوست، مواد فعال محصولات مراقبت از پوست بهتر جذب پوست می ‌شوند و اثر آن ها نیز افزایش می ‌یابد. سرما مویرگ ‌های پوست را منقبض و اثر کششی  ایجاد می‌ کند. اگر از سرم روی پوست خود استفاده کنید و سپس روی آن یخ بگذارید، مویرگ‌ ها منقبض شده و اثر کششی باعث می ‌شود که مواد سرم به عمق بیشتری نفوذ کنند.

بعد از گذاشتن ماسک روی صورت نیز می ‌توانید برای جلوگیری از خروج مواد روشن ‌کننده و نرم ‌کننده موجود در ماسک، تکه ‌های یخ پیچیده ‌شده در گاز پانسمان را روی صورت خود حرکت دهید.

پنجم، لایه ‌برداری پوست:

سرما درمانی باعث برداشته ‌شدن لایه بیرونی سلول‌ های مرده پوست و تحریک رشد یکنواخت ‌تر و بهتر سلول‌ های جدید زیر آن ها می ‌شود.

ششم، درمان پف چشم:‌

یکی دیگر از فواید ماساژ صورت با یخ رفع پف چشم است. به ‌گفته مایو کلینیک، برای کاهش پف زیر چشم می‌ توانید از چند دقیقه کمپرس سرد با فشار ملایم استفاده نمایید. می ‌توانید از تکه‌ های یخ تهیه ‌شده از آب یا نوشیدنی کافئینی مثل چای یا قهوه استفاده کنید. کافئین منقبض ‌کننده بوده و تورم را کاهش می‌ دهد.

روش دیگر درمان پف زیر چشم با تکه ‌های یخ استفاده از پارچه نخی و چای بابونه است. با پارچه نخی و چای بابونه کمپرس سردی درست کنید و آن را چند دقیقه برروی چشم ‌های خود قرار دهید. همچنین می‌ توانید تکه‌ های یخ را در گاز پانسمان بپیچید و آن را با حرکات دورانی از گوشه داخلی چشم به‌ سمت بالا و ابروها حرکت دهید. تخلیه مایع اضافه به‌ طور چشمگیری ظاهر خسته زیر چشم‌ ها را از بین می ‌برد.

هفتم، درمان آکنه:

گرچه دلیل اصلی به وجود آمدن جوش ‌ها و آکنه ی کیستیک باکتری ‌ها هستند، کمی سرما با منقبض ‌کردن رگ ‌های خونی به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می ‌کند. یخ تورم و قرمزی جوش ‌ها را کاهش داده و پوست ملتهب و تحریک‌ شده را تسکین می ‌دهد. استفاده از یخ، علاوه بر کاهش التهاب، باعث کوچک‌ شدن منافذ صورت و کاهش تولید چربی اضافه می ‌شود.

کرم‌ های موضعی در پوست متورم به ‌سختی می‌ توانند به باکتری‌ های موجود در منافذ برسند. منتها با استفاده از یخ، عوامل ضد باکتری و آنتی ‌بیوتیک‌ های موضعی وارد منافذ پوست می ‌شوند، چرا که یخ پوست را لایه ‌برداری نیز می‌ کند. اگر از ماساژ صورت با یخ برای درمان آکنه استفاده می‌ کنید، به ‌طور مرتب یخ و پارچه اطراف آن را عوض کنید تا از انتقال باکتری از یک بخش صورت به بخش دیگر جلوگیری شود.

درمان آکنه با یخ

بهتر است شش بار به دفعات از تکه‌ های یخ و کمپرس گرم روی جوش‌ ها استفاده کنید. این کار گردش خون را افزایش می ‌دهد، دستگاه ایمنی بدن را آرام می ‌کند و جوش ‌ها و کیست ‌ها را نیز از بین می ‌برد. دکتر فرانچسکا فوسکو متخصص پوست، برای تقویت این نوع درمان موضعی، قبل از یخ‌ زدن آب گرم، یک آسپرین را در آن حل می‌ کند؛ چرا که اسید استیل سالیسیلیک در خشک ‌شدن جوش ‌ها بسیار مؤثر است.

هشتم، فرم دادن به گونه:

اگر پوست حساسی دارید، به ‌جای غوطه‌ ور کردن صورت در آب یخ، می‌ توانید از روش ملایم‌ تری استفاده کنید. کاسه ‌ای را تا یک ‌سوم با شیر کامل پر کنید. شیر دارای ویتامین آ (بازسازی ‌کننده سلول ‌ها) و اسید لاکتیک (لایه‌ بردار طبیعی) است. تکه ‌های یخ را داخل کاسه ریخته و سپس حوله صورت را در این مخلوط خیس کنید. حوله را پانزده ثانیه برروی کل صورت خود قرار داده و این کار را تا پنج بار تکرار کنید.

همچنین، می ‌توانید تکه‌ ای شیر یخ‌ زده را از مرکز چانه در امتداد خط فک تا نرمه گوش بکشید و سپس به‌ سمت بالا و برجستگی استخوان گونه و زیر ناحیه چشم بروید و آن را روی تمام قسمت‌ های پیشانی بکشید. برای سفت ‌شدن و شکل ‌دادن به صورت، این ماساژ را پنج دقیقه تکرار کنید.

عوارض جانبی ماساژ صورت با یخ:

سرما درمانی اگر درست انجام نشود، بیشتر مضر است تا مفید. این کار باید درست انجام شود تا خطراتی مثل سوختگی، سرما زدگی و آسیب عصبی ایجاد نشود. برای این منظور، بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

سرما درمانی برای پوست‌ های کم‌ رنگ بهتر است، چرا که ممکن است در پوست‌ های تیره یا برنزه موجب تغییر رنگ شود. گرچه این روش برای بسیاری از انواع پوست بی‌ خطر است، اگر پوست حساسی دارید یا پوست شما به تغییرات دمایی واکنش نشان می ‌دهد (برای نمونه، پوست مستعد روزاسه و کهیر سرد)، بهتر است این ماساژ را انجام ندهید.

عوارض جانبی ماساژ صورت با یخ

افرادی که دچار قرمزی پوست یا روزاسه هستند نمی‌ توانند چیزهای بسیار داغ یا سرد را روی صورت خود قرار دهند. این افراد می ‌توانند با گذاشتن تکه‌ ای یخ روی سقف دهان، برافروختگی پوست را کاهش دهند. دکتر فوسکو می ‌گوید سقف دهان ناحیه ‌ای گیرنده است که وقتی خنک می ‌شود، رگ‌ های خونی صورت را منقبض می‌ کند.

بعد از استعمال چه کنیم؟

هرگز پس از آن صورت خود را خشک نکنید، اجازه دهید صورت به طور طبیعی خشک شود، بدین ترتیب شما بیشترین منافع را از یخ خواهید برد. پس از خشک شدن می توانید از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

روش تهیه عصاره گیاهان:

با اطلاع داشتن از نوع پوست خود و با انتخاب گیاه مناسب تر برای پوست می توانید این مزیت را چند برابر کنید. برای پوست های چرب که مستعد به آکنه هستند، توصیه می شود از گل های همیشه بهار ، مریم گلی، یا مخلوط آب و بو مادران استفاده کنید. دو قاشق از گل های مورد نظر را به یک لیوان آب جوش گرم اضافه کرده و بگذارید به مدت دو تا پانزده دقیقه در این آب گرم بماند. صبر کنید تا ماده به دست آمده خنک شود، سپس آن را از صافی رد کنید و در قالب یخ ریخته و در فریزر بگذارید.

اگر دارای پوستی خشک هستید از گیاه گل بابونه ، جعفری، نعناع یا از ترکیب چند گیاه استفاده کنید. برای کاهش چین و چروک ، سعی کنید از چای سبز ، سیاه یا سفیده استفاده کنید. این گیاهان حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها هستند که می تواند در کاهش سرعت روند پیری به شما کمک کند. اضافه کردن چند قطره از آب لیمو به عصاره گیاهی به شما کمک خواهد کرد که از شر لکه های سیاه روی پوست راحت شوید و پوستی درخشان تر داشته باشید.

برای به دست آوردن فواید درمانی بیشتر از یخ از پنج نوع گیاه مختلف استفاده کنید و بعد از دم کردن در آب جوش و درست کردن یخ آن را روی صورت خود بگذارید. هر دو هفته از یک نوع گیاه استفاده کنید و با عوض کردن نوع گیاه و استفاده از خواص درمانی هر نوع گیاه مختص به خود می توانید چهره ای زیبا تر و جوان تر داشته باشید.

اضافه نمودن نصف قاشق چای خوری از روغن زیتون یا هر روغن دیگر ( روغن بادام ، روغن آووکادو ، روغن کنجد و روغن جوانه گندم ) به آب معدنی یا عصاره گیاهی سرد شده قبل از انجماد نیز می تواند بسیار مفید باشد. قبل از آرایش، صورت و گردن خود را با این یخ پاک کنید. این نوع تکه های یخ که به این روش درست کرده اید، پوست را نرم کرده و باعث صاف شدن آن می شود و تغذیه ای مناسب برای پوست است.

نکاتی درمورد ماساژ صورت با یخ:

نکته اول، بین یخ و پوست خود از پارچه یا حائل دیگری استفاده کنید. این کار از دست ‌ها و صورت شما محافظت می ‌کند.

نکته دوم، برای پاک ‌کردن مایع اضافه ‌ای که ممکن است از صورت شما چکه کند، حوله یا دستمال تمیزی آماده داشته باشید.

نکته سوم، یخ را مدتی طولانی روی پوست نگه ندارید. تماس طولانی با دمای انجماد ممکن است باعث سوختگی با یخ شود.

نکته چهارم، همیشه قبل از ماساژ، صورتتان را بشویید و برای محافظت از خارجی‌ ترین لایه پوست، از مرطوب ‌کننده استفاده کنید.

نکته پنجم، بهتر است قبل از استفاده از یخ، از قرارگرفتن در معرض آفتاب بپرهیزید تا از آفتاب‌ سوختگی و تحریک پوست جلوگیری شود‌.

نکته ششم، برای تهیه یخ‌ هایی که در ماساژ استفاده می ‌کنید، قالب یخ مشخصی داشته باشید و پس از هر بار استفاده آن را بشویید.

چه کسانی نباید از یخ درمانی استفاده کنند و باید پرهیز کنند؟

کسانی که مبتلا به بیماری های مانند بیماری رینود ، نوروپاتی محیطی یا مبتلا به هر بیماری هستند که احساس عصب یا گردش خون را به خطر می اندازد؛ بیشتر ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرند، پس توصیه می شود این افراد بیشتر از افراد دیگر محتاط باشند. بهتر است برای این که بدانید یخ درمانی برای شما مناسب است یا خیر ، با یک متخصص پزشکی ، قبل از شروع یخ درمانی در مورد علائم و سابقه پزشکی خود مشورت کنید.

مراقبت بعد از استفاده از یخ برای پوستتون یادتون نره!

مراقبت بعد از ماساژ با یخ اهمیت زیادی را در بر دارد، پس از استفاده از ماساژ با یخ باید از پوستتان مراقبت کنید تا از امکان رسیدن آسیب پوستی ، به پوستتان جلوگیری کنید. اگر پس از ماساژ با یخ می خواستید از لایه بردار ها استفاده کنید ، باید بدانید استفاده نکردن از لایه بردار های شیمیایی و فیزیکی و مواد فعال تحریک کننده از مراقبت های پس از استفاده از یخ است و استفاده از آن ها ممنوع است. هنگام شست و شوی صورتتان باید حواستان باشد تا از آب گرم و شوینده هایی که ملایم هستند استفاده کنید و حتما حتما به هیچ وجه استفاده از ضد آفتاب هایی که حداقل spf30 دارند را فراموش نکنید.

چگونه از بروز عوارض یخ درمانی جلوگیری کنیم؟

* تعداد جلسات استفاده از یخ نباید خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد باید تعداد جلسات را کنترل کنید.
* وقتی پوست یا بافت قسمتی از بدنتان که از یخ استفاده کردید، بی حس شد استفاده از یخ را متوقف کنید.
* پس از استفاده از یخ کمی به استراحت بپردازید.
* اگر از کیسه برای استفاده از یخ استفاده می کنید ، کیسه ها را پس از استفاده اول عوض کنید.

درباره الهه حسینی

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *