برای این که پوست بدن، تازگی و شادابی خود را حفظ کند؛ لازم است تا سلول های مرده از لایه های رویی پوست برداشته شده و سلول های جدید و شاداب در سطح پوست باقی بماند. در این زمان است که پوست درخشان و شفاف به نظر می‌ رسد و سلامت خود را به خوبی نمایان خواهد کرد. یکی از روش‌ های لایه برداری پوست، استفاده از اسکراب بدن و اسکراب صورت می باشد.

اسکراب چیست؟

اسکراب، لایه بردار و ترکیبی از مواد مختلف با دانه های ریز یا گرانول هایی است که کمی ساختار آن را زبر تر می کند تا بتواند اضافات پوستی را به راحتی از روی پوست جدا کند. البته اگر دانه های اسکراب درشت باشند ، می‌ تواند پوست را دچار التهاب و یا آسیب کند؛ درست مانند سفید آب که در زمان های قدیم برای لایه برداری پوست بدن در حین حمام کردن استفاده می شد. اسکراب های طبیعی، معمولاً از ترکیبی از شکر و یا نمک ناشی می‌ شوند که در یک پایه روغن معلق هستند. در حالی که برخی از اسکراب ها حاوی نمک درشت و قند هستند، انواع با کیفیت بالاتر با ذرات عالی و درجه بندی شده فرمول می شوند که پوست را بدون ساییدن، صیقل می دهند.

از اسکراب بدن برای صورت استفاده کنیم؟

اسکراب بدن لایه بردارهای فیزیکی هستند که سلول‌های مرده پوست و آلودگی و کثیفی را از سطح پوست پاک می‌کنند. اسکراب بدن و صورت دو دسته متفاوت از محصولات هستند و هر اسکراب دارای برچسبی است که می‌گوید برای استفاده بدن یا صورت است. بسیاری از افراد به دلایل مختلف از اسکراب بدن برای صورت خود استفاده کرده و می‌کنند. با این حال، این یک روش صحیح مراقبت از پوست نیست.

این سه دلیل مهم را در مورد استفاده از اسکراب بدن برای صورت در نظر بگیرید:

پوست صورت حساس تر از پوست بقیه بدن است. اسکراب بدن برای پوست‌های ضخیم تر و سفت‌تر مانند پوست زانو و آرنج ساخته می‌شوند. در صورت استفاده روی صورت، اسکراب بدن ممکن است باعث ایجاد مواردی مثل قرمزی، خراش، خشکی و یا خارش شود.

نحوه واکنش صورت شما به اسکراب بدن به نوع پوست صورت شما نیز بستگی دارد. اگر پوست چرب و مقاومی دارید، ممکن است واکنش نامطلوبی به اسکراب بدن نداشته باشید. با این حال، پوست های خشک، حساس و مستعد آکنه به یک لایه‌بردار ملایم صورت نیاز دارند.

مواد تشکیل‌دهنده اسکراب بدن ضخیم تر، ذرات بزرگتر و غلظت اسیدهای بالاتری نسبت به اسکراب صورت دارند. این مواد ممکن است برای پوست صورت بیش از حد تهاجمی باشند. برخی از اجزای رایج در اسکراب های بدن که برای صورت بیش از حد ساینده یا تحریک‌کننده هستند عبارتند از نمک دریا، شکر و قهوه. در حالی که اسکراب صورت اغلب شامل مواد مرطوب کننده و تسکین دهنده مانند آلوئه ورا، خیار، شیر نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام و غیره است.

اسکراب‌های بدن و صورت اغلب از روغن‌های یکسانی استفاده می‌کنند، اما فرمول آن‌ها معمولاً ترکیبات و غلظت‌های متفاوتی را در خود جای می‌دهند. پوست بدن معمولاً بسیار خشک‌تر از پوست صورت است، بنابراین غلظت‌های بالاتر چربی را تحمل می‌کند. استفاده از محصولات بدن بر روی صورت می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ و شیوع بیماری شود، به خصوص در پوست های چرب.

مزایای اسکراب بدن در شب

پوست شما در شب نیاز به پاکسازی بیشتری دارد؛ به خصوص اگر از ضد آفتاب استفاده می‌کنید یا مرتبا آرایش می‌کنید. در حالی که شستشو با آب فقط در صبح ممکن است برای برخی افراد کاملاً خوب باشد، تمیز کردن در شب همیشه ضروری است. در طول روز، حتی اگر از کرم ضد آفتاب یا آرایش استفاده نکرده باشید، پوست شما با عوامل آلوده‌کننده محیطی و ناخالصی‌های کثیفی روبه‌رو می‌شود. اسکراب بدن در شب می تواند به شما اطمینان دهد که عمیق‌ترین پاکسازی ممکن را انجام می دهید.

اسکراب بدن در شب می تواند باعث عملکرد بهتر روتین شبانه شما شود. بسته به اینکه از چه موادی قبل از خواب استفاده می کنید، ممکن است اسکراب بدن در شب برای بدن شما مفیدتر باشد.

در حالی که پوست ما در طول روز مشغول محافظت از ما در برابر آسیب های محیطی است، در شب به حالت ریکاوری می رود. این زمانی است که لایه‌های پوست تغییر می‌کنند و سلول‌های جدید و تازه پوست را به سطح می‌آورند. اسکراب بدن در شب می تواند به افزایش کارایی سلول های پوست کمک کند و در نتیجه پوستی شفاف‌تر، شاداب تر و سالم تر داشته باشد.

مزایای اسکراب بدن در روز

اسکراب بدن صبحگاهی می تواند به کاهش چربی در طول روز کمک کند. آیا در طول روز پوست چربی دارید؟ ممکن است بخواهید به جای شب، لایه برداری را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. از بین بردن آن سلول های مرده روی سطح پوست به محصولات بعدی شما – مانند تونرها و مرطوب کننده ها – کمک می کند تا بهتر نفوذ کنند. بنابراین، این محصولات فقط روی پوست قرار نمی گیرند. روتین صبحگاهی برای پوست های چرب، اسکرابی است که به کاهش pH پوست کمک می کند و بنابراین تولید چربی اضافی را متوقف می کند.

اسکراب بدن در روز می تواند رنگ پوست شما را روشن تر نشان دهد. فرآیند مالیدن اسکراب بدن به پوست، جریان خون را تحریک می‌کند که می‌تواند پوست شما را روشن‌تر و سالم‌تر نشان دهد.

انواع اسکراب بدن را بشناسید:

اسکراب های بدن در انواع کرم، ژل، ماسک اسکراب و گوماژ وجود دارند‌. اما تفاوت‌ های لایه بردار اسکراب با لایه بردار های گوماژ در این است که لایه بردار اسکراب دارای دانه های درشت و زبر بوده و لایه برداری با آن قوی‌ تر است و بی توجهی و سهل انگاری در انجام و نحوه ماساژ با آن باعث تحریک و آسیب پوست می‌ شود. در صورتی که لایه بردار گوماژ دارای دانه های ریز و نرمی بوده و لایه برداری با آن ملایم تر انجام می ‌شود و باعث تحریک و آسیب پوست نیز نمی‌ شود.

نحوه استفاده اسکراب بدن

اما لازم است که در این جا ذکر شود ماسک اسکراب، کرم اسکراب و کرم لایه بردار بدن هر سه مورد لایه بردار هستند؛ با این تفاوت که:

  • اول، کرم های لایه بردار به شکل کرم یا پماد می باشند مانند آلفا هیدروکسی اسید و رتینول که برای برطرف کردن لک، کک مک، جوش های زیر پوستی به کار می ‌رود و  خاصیت آب رسانی بیشتری نسبت به اسکراب ها داشته و باید توسط پزشک تجویز شود.
  • دوم، کرم اسکراب دارای دانه های درشت و برجسته است که علاوه بر برداشتن سلول های مرده از روی پوست، خون رسانی را در پوست افزایش داده و باعث روشن شدن و یکدست شدن رنگ پوست می شود‌. ولی خاصیت آب رسانی کمتری نسبت به کرم های لایه بردار دارد.
  • سوم، ماسک اسکراب دارای دانه های اسکراب با خاصیت لایه برداری بوده و معمولاً در هنگام پاکسازی پوست و بعد از انجام لایه برداری سطحی از آن برای پاکسازی عمقی تر پوست استفاده می شود و پس از آن باید از ماسک آب رسان برای جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده کرد‌.

اسکراب های طبیعی بدن:

یکی از نکات مهم درباره ی استفاده از اسکراب ها این است که در استفاده به طور کلی لایه بردار ها زیاده روی نکنید. با توجه به نوع پوست شما استفاده از اسکراب لایه بردار بدن و صورت متفاوت است ولی به طور کلی بیشتر از یک تا دوبار در هفته برای پوست خشک تا پوست چرب نباید از اسکراب استفاده کرد؛ چرا که باعث نازک شدن پوست و التهاب آن می‌ شود. پس بهتر است بگوییم اسکراب روزانه ممنوع است. باید اجازه بدهید تا سلول های جدید جایگزین سلول های قدیمی تر شوند تا بتوانند سلول‌ های مرده را از روی پوست جمع کنند. فراموش نکنید که بعد از اسکراب پوست حتماً نیاز به ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده دارید. به یاد داشته باشید که بعد از وکس، اپیلاسیون، شیو و به طور کلی اصلاح موهای زائد از اسکراب استفاده نکنید، در این مواقع پوست حساس شده است.

اگر پوست شما حساس و خشک است، بهتر است به سراغ اسکراب طبیعی برای پوست خود بروید و مطمئن باشید که مواد شیمیایی التهابی برای پوست تان به وجود نمی‌ آورد. اسکراب های نمکی و شکری از رایج‌ ترین درمان های خانگی هستند که به راحتی هم تهیه می‌ شوند. برخی دیگر از موادی که در انواع خانگی اسکراب ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند، شامل؛ روغن زیتون، قهوه، عسل و دیگر روغن های مرطوب کننده بلغور، جو و اسانس های روغنی می باشند. پس اگر این مواد همین حالا درون کمد و کابینت های خانه شما وجود دارد، دست به کار شوید.

برای نگهداری اسکراب های خود می توانید از ظرف های شیشه ای درب دار مانند شیشه سس و مربا استفاده کنید. البته فراموش نکنید که آن ها را به خوبی شسته و خشک کرده باشید. می توانید برای طولانی تر شدن عمر اسکراب ها آن ها را درون یخچال نگهداری کنید.

انواع اسکراب طبیعی به شرح زیر می باشد:

اول، اسکراب قهوه:

کافئین موجود در قهوه به جوان سازی پوست کمک شایانی می‌ کند. این اسکراب مخصوصا برای افرادی که پوست خود را برنزه کرده‌ اند، پیشنهاد می‌ شود. ترکیب قهوه و نعنا برای این اسکراب خانگی بی‌ نظیر بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که گردش خون را افزایش داده و آب آوردن بدن در بافت ها را کاهش می دهد. نصف پیمانه دانه های قهوه، نصف پیمانه نمک طبیعی اصل هیمالیا یا نمک دریا، یک چهارم پیمانه روغن نارگیل مایع و دو قطره اسانس روغنی نعنا را با هم مخلوط کرده و سپس به پوست بدن خود بمالید.

اسکراب طبیعی

دوم، اسکراب شکری:

روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی بوده و شکر قهوه ای خاصیت لایه برداری دارد. روغن بادام شیرین حاوی ویتامین e بوده و باعث نرم و صاف شدن پوست بدن می‌ شود. یک و نیم پیمانه شکر قهوه ای، یک پیمانه روغن نارگیل مایع، یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین و کمی گلبرگ گل رز خشک شده را با هم مخلوط کرده و درون یک ظرف شیشه ای تمیز نگهداری کنید.

سوم، اسکراب موز و شکر:

برای تهیه این اسکراب خانگی نیاز به موز رسیده ای دارید که در حال قهوه ای شدن هستند. موز یک مرطوب کننده ملایم بوده و به کنترل چربی پوست کمک می‌ کند. پس این اسکراب برای پوست چرب یا نواحی از بدن که چربی بیشتری تولید می‌ کنند، بسیار مناسب است. یک موز رسیده، یک قاشق غذاخوری شکر دانه درشت و یا شکر قهوه‌ ای و یک چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل یا هر اسانس روغنی دیگر را با هم مخلوط کنید. برای له کردن موز می توانید از چنگال استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که مخلوط کردن مواد آن را به شکل ترکیب پوره مانند در نیاورد. این ترکیب را می‌ توانید در حمام به روی پوست خود بمالید و به صورت حرکات دایره ای ماساژ دهید. یک دقیقه صبر کنید و سپس بدن خود را بشویید. اگر می خواهید آن را روی صورت بزنید، فقط از پوره موز استفاده کنید و مراقبت اطراف چشمان خود باشید که آغشته نشود. سپس صورت خود را با آب گرم شست و شو دهید.

چهارم، اسکراب وانیلی شکر قهوه ای:

نصف پیمانه روغن نارگیل ، نصف پیمانه شکر قهوه ای و نصف قاشق چای‌ خوری وانیل را با هم مخلوط کرده و این ترکیب را در حین حمام کردن روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.

پنجم، اسکراب مرکبات:

استفاده از این اسکراب را بعد از یک ورزش سنگین پیشنهاد می کنیم. نصف پیمانه روغن بادام، نصف پیمانه تنک دریایی، روغن زیتون و یا هر روغن دیگری را با یک قاشق چای خوری آب و پالپ مرکبات ترکیب کنید. این ترکیب را در حین حمام کردن روی پوست خود بمالید و حواستان به چشمان خود باشد. سپس آن را بشویید.

ششم، اسکراب نمک دریا و اسطوخودوس:

نصف پیمانه از نمک ‌دریایی، یک چهارم روغن بادام شیرین، چند قطره روغن اسطوخودوس و چند گل برگ خشک شده اسطوخودوس را با هم ترکیب کرده و بر روی پوست خود بمالید.

هفتم، اسکراب روغن زیتون و شکر با لیمو:

اگر پوست چربی دارید، می توانید از این اسکراب استفاده کنید. روغن زیتون موجود در این مخلوط به متعادل کردن پوست کمک می‌ کند و با آب رسانی به پوست، آن را هرگز خشک باقی نمی گذارد. سه چهارم پیمانه روغن زیتون، سه پیمانه شکر دانه درشت، آب گرفته شده از یک عدد لیموی تازه و چند قطره از اسانس روغنی تقویت کننده را با هم مخلوط کنید. بهتر است ابتدا روغن و شکر را با هم مخلوط کرده و سپس در دو مرحله آبلیمو و اسانس را به آن بیفزایید. وجود لیمو در این ترکیب، خاصیت سفید کنندگی بدن را به اسکراب می افزاید.

مزایا و فواید اسکراب بدن چیست؟

  • اول، افزایش جذب کرم ها و محصولات زیبایی در لایه های عمیق پوست بدن کمک می کند.
  • دوم، باعث افزایش خون رسانی، تحریک کلاژن سازی و جوان سازی پوست بدن می شود.
  • سوم، باعث روشن شدن پوست، کاهش لکه، تیرگی و زبری پوست بدن می‌ شود. سلول‌ های مرده از روی پوست برداشته شده و رنگ پوست صاف و یک دست می‌ شود.
  • چهارم، باعث شفافیت و درخشش بیشتر پوست شما می شود.
  • پنجم، پوست را جوان تر نشان می دهد.
  • ششم، محصولات برنز کننده پوست تاثیر بیشتری می گذارد.

فواید اسکراب بدن

طرز استفاده از اسکراب بدن:

مراحل استفاده از اسکراب بدن به شرح زیر می باشد:

  • اول، ابتدا پوست بدن را با یک شوینده ی مناسب و آب ولرم شست و شو دهید.
  • دوم، سپس روی پوست مرطوب اسکراب بدن را بمالید و یا فقط روی نواحی مورد نظر که تمایل به لایه برداری از آن را دارید مانند: آرنج، زانو، پاشنه پا و به کمک انگشتان دست به آرامی و به صورت دورانی به مدت چند دقیقه نواحی فوق را ماساژ دهید‌.
  • سوم، در هنگام اسکراب بدن به خصوص در نواحی پوست گردن و بالای سینه از انجام ماساژ های شدید خودداری کنید؛ چرا که نواحی بین سینه و بالای سینه ها ظریف و حساس بوده و ممکن است به پوست آن نواحی آسیب برساند.
  • چهارم، پس از اتمام اسکراب، پوست بدن را با آب ولرم شسته تا دانه‌ های اسکراب از روی پوست کاملا پاک شوند.
  • پنجم، اکنون کرم آبرسان مخصوص بدن را بر روی پوست مرطوب بمالید تا از خشک شدن پوست بدن جلوگیری شود.

نکات مهمی که باید درباره ی اسکراب بدن بدانید:

هرگز از اسکراب بدن برای لایه برداری پوست صورت استفاده نکنید؛ چرا که ترکیبات لایه بردار موجود در اسکراب های بدن بسیار درشت و قوی تر از اسکراب های مخصوص صورت بوده و به پوست صورت شما آسیب می رساند و همچنین از اسکراب های مخصوص پوست صورت نباید برای لایه برداری از پوست بدن استفاده کرد؛ چرا که قدرت سایش ذرات موجود در اسکراب صورت برای انجام لایه برداری از پوست بدن کافی نمی باشد.

نکته مهم دیگری که باید در اسکراب پوست مورد توجه قرار گیرد، این است که اگر به هر دلیلی قرار است در معرض نور خورشید باشید؛ از اسکراب کردن پوست بدن و صورت خود صرف‌ نظر کنید؛ زیرا باعث آفتاب سوختگی خواهد شد.

سوال های متداول درباره ی اسکراب بدن:

آیا استفاده از اسکراب بدن مفید است؟

بگذارید خیال‌تان را راحت کنیم! هیچ راهی جز اسکراب بدن وجود ندارد. اگر می خواهید بدنتان به بهترین شکل ظاهر شود، باید هفته‌ای یک یا دو بار اسکراب بدن کنید. لایه برداری منظم به خلاص شدن پوست از سلول های مرده کمک می کند و آن را صاف و با طراوت می‌کند تا فواید یک مرطوب‌کننده یا روغن بدن را جذب کند.

برای اسکراب بدن، باید پوست خشک باشد یا خیس؟

ابتدا باید خیس بخورید، این یعنی پوست شما باید مرطوب باشد تا از مزایای کامل لایه‌برداری بهره‌مند شود، علاوه بر آن دمای گرم به باز شدن منافذ پوست و نرم شدن سطح پوست کمک می کند.

چه مکانی برای انجام اسکراب بدن مناسب است؟

حمام، مکان مناسبی برای انجام اسکراب است؛ چرا که بخار حمام باعث تسهیل لایه برداری و برداشتن سلول های مرده پوست شده و نتیجه ی اثربخش بهتری بر روی پوست بدن دارد.

آیا استفاده از اسکراب لایه بردار باعث خشک شدن پوست می شود؟

بله، مصرف زیاد لایه بردار و اسکراب باعث آزردگی و خشکی پوست می شود. به همین دلیل باید در استفاده از لایه بردار ها دقت شود و بعد از انجام اسکراب از کرم آب رسان، مرطوب کننده و یا کرم مغذی مخصوص بدن استفاده شود.

چه اسکرابی برای بدن مناسب تر است؟

  • اول، کیفیت و اثر بخشی خوبی بر روی پوست داشته باشد و دارای تاریخ انقضا و تولید باشد.
  • دوم،| از مواد طبیعی ساخته شده باشد و فاقد هرگونه اسانس و مواد شیمیایی باشد.
  • سوم، اسکراب بدن بهتر است بر اساس جنس پوست خریداری شود.

چند بار در هفته بهتر است پوست بدن خود را اسکراب کرد؟

زمان اسکراب بدن در پوست های مختلف، متفاوت است. به طور مثال اسکراب در پوست های خشک ماهیانه و پوست های چرب بر اساس شدت چربی پوست می تواند هفته ای یک تا دو بار استفاده شود.

درباره fatemehaz

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *